Friland ser voksende milliardmarked: Danske økogrise får fodfæste i USA
Økologisk eksport sætter rekord, og Friland ser voksende muligheder i USA med Danish Crown som afgørende løftestang.

Friland styrker eksporten til USA, hvor økologisk gris vinder frem via stærke kunderelationer og samarbejdet med Danish Crown. Foto: Friland
Den økologiske eksport er i fremgang, og for Danish Crowns økologiske selskab, Friland, er Tyskland fortsat det vigtigste marked.
Men 2025 tegner også til at blive et år, hvor USA for alvor fylder mere i eksportregnskabet. Et marked, der er vanskeligt at trænge ind på – men også et marked med betydelige forretningsmæssige perspektiver, når samarbejdet med Danish Crown udnyttes fuldt ud.
Økologiske produkter udgør fortsat en relativt beskeden andel af det samlede fødevaremarked i USA. Med knap seks procent af salget kan økologi umiddelbart virke nichepræget.
Men når markedet dækker over mere end 340 millioner forbrugere, ændrer billedet sig markant. Det gør USA til et attraktivt eksportmål for Friland, som allerede gennem flere år har solgt både økologisk gris og Frilandsgris over Atlanten.
- USA er et marked med en enorm købekraft, men også et ekstremt svært land at komme ind i med sine varer, så mange økologiske aktører drømmer om at kunne eksportere til USA. Det kræver et stærkt operationelt setup og kontrol med hele kæden fra import til distribution. Der er vi en del af et stærkt fællesskab med Danish Crown USA, som via deres relationer og færdigheder har hjulpet Friland rigtig godt på vej, siger Lars Jensen, salgsdirektør i Friland, i en pressemeddelelse.
Efterspørgslen er især koncentreret omkring de to amerikanske kystområder, med Californien som det absolutte kraftcenter. Delstaten har alene en økonomi, der overgår Japans, og kombinationen af høj købekraft og politisk fokus på dyrevelfærd og økologi skaber gunstige betingelser for danske kvalitetsprodukter.
Langsigtede kunder og bedre udnyttelse
Eksporten til USA sker primært til kunder, der videreforarbejder kødet. For Frilandsgrisen er restaurantkæden Chipotle den centrale aftager, mens det for den økologiske gris især er Applegate – verdens største brand inden for økologiske proteiner.
Fælles for de amerikanske kunder er, at samarbejdet er langsigtede, og at de bidrager til en mere optimal udnyttelse af hele grisen – et vigtigt parameter i både økonomi og bæredygtighed.
- Vi har stærke relationer i USA til de rigtige kunder, som tager et stort ansvar for udnyttelse af grisen, og vi mærker en øget interesse. Vi har netop taget en ny kunde ind, True Story Foods, som laver charcuteri, og generelt vil vi gerne udvide med endnu flere kunder i USA, for vi mærker en større interesse end for bare et år siden, og det vil vi gerne udnytte for at sælge en større andel af kødet som økologisk eller friland, siger Lars Jensen.
USA som vækstdriver
Forventningerne til det amerikanske marked understøttes yderligere af, at Friland deltager i et fødevarefremstød i Californien i marts. Ifølge adm. direktør Svend Schou Borch er virksomheden godt positioneret i konkurrencen – ikke mindst på dokumentation, data og gennemsigtighed.
- USA er ikke et nemt marked at komme ind på, men vi er foran vores konkurrenter, når det kommer til data, standarder og åbenhed, og vi er en del af et stærkt fællesskab med Danish Crown. Det skal vi udnytte, for vores kunder i USA forventer fortsat vækst, hvilket vi skal udnytte. Så USA er interessant, siger direktøren.
I seneste regnskab leverede Friland en omsætning på 1,03 milliarder kroner.




































