Landbrug & Fødevarer står bag det største eksportfremstød for danske fødevarevirksomheder nogensinde i Japan.
I alt 21 danske fødevarevirksomheder har været samlet til det største fødevarefremstød nogensinde i Japan. Alt fra dansk whisky og gin til ost og fiskeprodukter var repræsenteret i den japanske hovedstad, Tokyo, hvor fremstødet foregik fra 4.–8. november.
Landbrug & Fødevarer planlagde og arrangerede fremstødet i samarbejde med den danske ambassade i Tokyo. Og der er store forhåbninger til effekten af fremstødet.
- I Landbrug & Fødevarer har vi arbejdet med det japanske marked i mere end 50 år, så vi kan også sammen med myndighederne bidrage med den ekspertise, der skal til for at bistå virksomhederne med adgang til markedet, siger Mette Jasper Gammicchia, chef for Marked og Ernæring i L&F.
- Japan er et marked i vækst, og det er et marked med stor efterspørgsel på højkvalitets produkter, som vi i Danmark er rigtig gode til at producere. Der er stor betalingsvillighed blandt forbrugerne, og innovative produkter af god kvalitet, som lever op til leveringsdygtighed og kontrol gennem hele værdikæden, har gode muligheder på markedet, siger Mette Jasper Gammicchia.
Derfor skal du stemme på mig
I løbet af fremstødet kunne virksomhederne møde japanske forbrugere på en forbrugerfestival, hvilket foregik på fremstødets første to dage på den danske ambassades gårdsplads. Her havde hver virksomhed sin egen stand, hvor de japanske forbrugere kunne prøvesmage en bred vifte af, hvad vi kan levere fra den danske fødevareklynge.
Senere på fremstødet har delegationen besøgt nogle af de største aktører inden for detail i Japan. Bl.a. Costco, Bio C’ Bon og Amazon. De introducerede de danske virksomheder til fremtidige fødevaretrends i Japan, leverandørkrav og muligheder danske fødevare produkter.
Den danske delegation har også inviteret potentielle kunder og beslutningstagere til et seminar om bæredygtige fødevarer fra Danmark med fokus på produkter og løsninger, som danske virksomheder er i besiddelse af, og som kan tale direkte ind i de japanske forbrugers dagsorden, hvor der opleves en spirende interesse for økologi, dyrevelfærd og bæredygtighed.
- Landbrug & Fødevarers eksportfremstød tager de danske virksomheder i hånden og hjælper dem i samarbejde med ambassaden igennem hele processen, som ellers kan være vanskelig for den enkelte virksomhed at håndtere. Det kan være handelsregler, certificeringer, grafik til messedeltagelse, facilitering af møder, kontakt til relevante indkøbere, siger Mette Jasper Gammicchia.
Disse virksomheder var repræsenteret
- Bornholms Mosteri
- Friland
- Good Food Group
- Naturmælk
- Northern Greens
- Nykur Spirit
- Reduced
- Popseco
- Thise
- Rawbite
- Fangst
- Mikkeller
- Danish Crown
- Royal Greenland
- Stauning Whisky
- Co-Ro
- Kelsen
- Danpo
- Mette Munk
- Frederiksdal Kirsebærvin
- Two Socks Gin