Klimavenlige dæk på vej fra Indien

Den indiske dækproducent BKT (Balkrishna Industries Ltd.) er specialister i produktion af »Off-Highway«-dæk til landbrugs-, industri- og entreprenørmaskiner. BKT er vokset fra en lille lokal indisk dækvirksomhed til en stor dækproducent på det internationale marked.

Den indiske dækproducent BKT (Balkrishna Industries Ltd.), der er familieejet, er blevet en stor dækproducent på det internationale marked for »Off-Highway«-dæk.

BKT’s hovedkontor er placeret i Mumbai, men selskabet har flere fabriksanlæg rundt om i Indien, hvor særligt fabrikken i Bhuj i det nordvestlige hjørne af Indien har fået fokus. Bhuj er godt én times flyvning fra Mumbai, og her har BKT gennem de sidste 10 år investeret massivt i dækproduktion til »Off-Highway«-dæk til landbrugs-, industri- og entreprenørmaskiner.

I 2013 var fabriksgrundens areal i Bhuj på 123 hektar, siden er der blevet investeret 500 millioner dollar i dækfabrikken, og i dag er fabriksgrunden på 323 hektarer, og hele Bhuj-fabrikken beskæftiger omkring 4.800 medarbejdere.

BKT's dækløsninger dækker de mest forskelligartede behov for »Off-Highway«-dæk. Det vil sige dæk til køretøjer med en maksimal hastighed op til 50 km/t, og virksomheden producerer mere end 3.200 forskellige specialdæk, som forhandles i 160 lande verden over.

Fokus på klima

De massive investeringer i Bhuj-fabrikken har øget BKT’s omsætning i dollar og ton dæk produceret til en milliard-dollars-forretning. I dag omsætter BKT for 1 milliard dollar om året, men hen over de næste tre år vil virksomheden øge produktionen Bhuj til 650.000 ton dæk om året og have en omsætning på 2 milliarder dollars. I 2022 havde fabrikken i Bhuj den hidtidige største produktion på 480.000 ton dæk. I 2013 var produktionen på 38.000 ton dæk årligt.

BKT har fokus på sit energiforbrug, og hvor det kommer fra – blandt andet er alle mængdebeholdere udskiftet med mobile siloer, det reducerer emballagebehovet. Fabrikkens målsætning er at nedbringe energiforbruget med op til 70 procent, som vil reducere udledningen af CO2-gasser med to millioner kg om året. Samtidig bliver den gas, der bruges til fremstilling af kulstof, nu brugt på et kraftvarmeproduktionsanlæg, der genbruger 75.000 kubikmeter gas pr. år, som igen giver en besparelse på 230.000 ton kul pr. år.

Stigende efterspørgsel

BKT-koncernen kan dateres tilbage til 1950’erne, men i 1987 ændrer virksomheden navn til Balkrishna Industries Limited, som vi i dag kendes under navnet BKT. BKT har fem produktionssteder i Indien samt tre forretningsenheder i rundt om i verden.

- Vi har mange års erfaring med at analysere markedet og forudse tendenserne med hensyn energi. Vækst har altid været i tråd med efterspørgsel, og det har ikke været uden strategisk planlægning og kreativitet, at vi har investeret massivt i Bhuj-anlægget, sagde Rajiv Poddar, som er Joint Managing Director hos BKT, på et pressemøde i Mumbai. Han er tredjegeneration i den familieejet BKT-koncern.

- Vi er til den stigende efterspørgsel på dæk, der bliver større og større og ser ikke ud til at aftage de næste fem år. Efterspørgslen begyndte at stige under pandemien i 2020, og i dag er den større end før covid-19, forklarede BKT-direktøren.

 

Læs også