Nordex Food driver Nørager Mejeri A/S i Himmerland plus et mejeri i både Østrig og Rumænien. Fælles for dem alle er, at de er specialiseret i hvide oste.
Tekst: Erik Kjærgaard Christensen
Nørager Mejeri A/S ejes af Nordex Food A/S, som er familieejet.
Ejerkredsen består af selskabets administrerende direktør, Martin Pedersen, hans søster, Christine Pedersen, og deres far, Keld Pedersen. Herudover ejer en håndfuld medarbejdere nogle mindre aktieposter.
Martin Pedersen overtog direktørposten efter Keld Pedersen tidligere i år.
Nordex Food har i år haft 35-års jubilæum. Udover Nørager Mejeri ejer og driver selskabet to andre mejerier, ét i Østrig og ét i Rumænien. Mejerierne er alle specialiseret i hvide oste.
Eksport til 70 lande
Nørager Mejeri beskæftiger 125 medarbejdere og producerer 19.000 tons hvide oste om året. Heraf eksporteres over 97 procent til over 70 forskellige lande for at sprede risikoen.
Mejerierne i Østrig og Rumænien producerer hver 5.000 hvide oste om året.
Tidligere købte Nørager Mejeri mælk fra Arla. I dag kommer al mælken, omkring 70 millioner kilo på årsbasis, fra mejeriets egne 25 leverandører.
Sammen med de andre mindre danske mejerier køres der efter kvalitetskonceptet »Gården«, der i praksis svarer til Arlas »Arlagården«.
- Ved at køre efter kvalitetskonceptet Gården opnår vi en ensartet mælkekvalitet fra alle vores leverandører, forklarer administrerende direktør på Nørager Mejeri, Martin Pedersen.
Ensartet mælkekvalitet
- Samtidig gør vores arbejde med Gården, at vores leverandører kvalitetsmæssigt ligger på niveau med resten af landet. Det betyder, at vi kan købe og sælge mælk indbyrdes imellem mejerierne, påpeger han.
- Det er en del af vores værdigrundlag, at vi arbejder med tætte og langvarige relationer - både på leverandørsiden og på kundesiden, lyder det fra mejeridirektøren.
- Omsat til praksis betyder det eksempelvis, at vi handler meget med andre familieejede virksomheder, der også tænker langsigtet, fortsætter han.
- De tætte relationer, vi har til vores leverandører, betyder for eksempel, at vi har mulighed for at tage kunder med ud til dem. Det er også nemt rent praktisk, fordi vores leverandører alle ligger på egnen, siger Martin Pedersen.
Godt billede af produktionsforholdene
- På den måde kan vores kunder få et godt og realistisk billede af de forhold, hvorunder vores mælk produceres, forklarer han.
- Blandt vore udenlandske kunder kan jeg nævne det store new zealandske mejeriselskab Fonterra. De køber hvide oste hos os, som de så videresælger under deres eget varemærke. Det er vi da stolte af, siger Martin Pedersen.