Digitale Danish Agro

Danish Agro-koncernen er nået langt med sin digitaliseringsstrategi, der blev lanceret i 2018, hvor digitale værktøjer til landbruget blev gjort til et strategisk fokusområde.

Især går koncernen efter innovative løsninger, som vil kunne hjælpe landmændene i hverdagen og i fremtiden.

- Her er vores investering i FieldSense et rigtig godt eksempel. FieldSense-vejrstationer har været en stor succes, og i dag står der 1.000 vejrstationer på landmændenes marker i Danmark. Det giver landmanden stor vejrmæssig indsigt, samtidig med at vejrdataene sammenholdt med satellitbilleder i FieldSense-platformen er med til at sikre udarbejdelse af endnu mere værdifulde tildelingskort til præcisionslandbrug. Vejrstationerne er nu også godt på vej ind på vores øvrige markeder i for eksempel Sverige, Finland og Estland, fortæller koncernchef Henning Haahr.

Lagerstyring og markscanner

Han nævner også investeringen i Grainit-app’en til lagerstyring af afgrøder, gødning, planteværn, foder, m.v., og det nye skud på stammen, samarbejdet med det canadiske firma SoilOptix.

Her er der tale om analyseredskab, som via en scanner monterer på en ATV’er måler baggrundsstrålingen fra markens jordlag. De målte data analyseres via matematiske modeller og kalibreres med få traditionelle fysiske jordprøver, som også tages fra køretøjet. Tilsammen giver dette et præcist billede af markens tilstand på mere end 20 parametre, herunder tekstur, pH, fosfor, kalium, magnesium, bor, kobber, mv.

Danish Agro prøvekører for tiden en ATV med SoilOptix-scanneren, og systemet vil være klar til at blive tilbudt de danske landmænd senere på året.

eh

Læs også