Hvert år mister maskinførere livet eller kvæstes alvorligt ved ulykker med site-dumpere, og det skyldes oftest, at maskinerne vælter og ruller rundt, eller at føreren kastes af maskinen under kørsel i ujævnt terræn. 

- I andre situationer bliver personer ramt af dumpere på grund af dårligt udsyn for føreren, forklarer Hydremas udviklingschef, Thorkil K. Iversen, som oplyser, at traditionelle site-dumpere derfor tit erklæres uønskede på byggepladser.

Det problem har den danske producent taget fat på og er på markedet med en dumper, der bryder med tidligere forestillinger om, hvordan en site-dumper skal være. 

I virkeligheden er den nye Hydrema-dumper faktisk slet ikke en site-dumper, men en professionel, knækstyret dumper, der blot er skaleret ned. Arbejdsmæssigt vil den typisk matche en gravemaskine på fem til seks tons.

Første skud

- Vi har simpelthen krympet vores kendte Hydrema 912-dumper og taget alle de gode kvaliteter med over i en mindre dumper, som hedder Hydrema 707G. Det betyder, at en site-dumper pludselig kan byde på både godt udsyn, høj stabilitet og sikker beskyttelse af føreren, påpeger Thorkil K. Iversen.

Hydrema 707G-dumperen er første skud i en ny familie af Hydrema-jordflytningsmaskiner. Den kommer i to modeller med motorstørrelser på henholdsvis 55 kW (75 hk) og 90 kW (122 hk).

- Motoren er en Cummins 3,8 liter, og Hydrema indfrier 2020-emissionskravene allerede nu ved at springe direkte til Stage 5. For 55 kW-udgaven opnås dette endda uden at bruge AdBlue. Dumperens egenvægt er 5,3 tons, og den har en lastevne på 6,5 tons, oplyser Thorkil K. Iversen.

Udsyn i alle retninger

- Modsat en standard site-dumper kan Hydrema 707G indregistreres til kørsel på vej fuldt lastet. Sikkerheden er i højsædet, da lys og spejle altid sidder rigtigt på 707G i modsætning til site-dumpere med drejelig førerplads, hvor man hele tiden skal bruge kræfter på at rotere sædet, siger udviklingschefen og fortsætter:

- Vores hovedoverskrift for 707G er sikkerhed, og her er udsynet helt afgørende. Fremad og til siderne er der 100 procent frit udsyn, og bagud skal man aldrig orientere sig over læsset, men har fuldt udsyn igennem store spejle og kamera.

- Maskinføreren er godt beskyttet i kabinen, som vi har hentet fra vores MX-hjulgraver. Det betyder en både FOPS- og ROPS-beskyttet kabine, forklarer Thorkil K. Iversen.

Maskinføreren klarer alle funktioner ved hjælp af et multi-funktions joystick på højre armlæn. Lige som i Hydrema 912-dumperen følger det sædets bevægelser. Kabinen er i øvrigt affjedret og udstyret med aircondition som standard. 

Foruden de helt nye standarder for sikkerhed, forstår Hydrema 707G-dumperne også at træde varsomt i bogstavelig forstand. Med 700 millimeter brede dæk fører 707G sig frem med et marktryk på blot 83 kPa.