Direkte handel fra producenten til forbrugeren gennem Facebook
Reko Ring er navnet på et koncept hvor producenter og forbrugere finder og handler med hinanden via Facebook. Nu er konceptet kommet til Danmark.
Mandag den 25. marts kan man i Nordkraft i Aalborg høre om konceptet Reko Ring. Et velkendt koncept i Finland, Sverige, Norge og Island, hvor producenter og forbrugere finder hinanden på Facebook.
På mødet vil man blive klogere på hvordan man starter en Reko Ring op, som ud over køb og salg også er et netværk, hvor man kan snakke om mad og måltider.
Der deltager nu 600.000 forbrugere og over 5.000 producenter i Norden, som omsætter for over 300 millioner kroner om året.
Rent praktisk opretter man en lokal Reko Ring på Facebook. En gruppe som har en fast lokation, og løbende aftaler datoer for udlevering og afhentning af varer.
Salget og markedsføringen af varerne sker kun gennem Facebook og varerne betales på forhånd, så ingen går forgæves.
Mødet er fra klokken 13.00 og virksomheden Invio, som er et innovationsnetværk for oplevelsesøkonomi, har inviteret landmand og professor i marketing, Per E. Pedersen fra Norge, som vil give et indblik i markedsperspektiverne i Reko Ring.
Herudover vil Danmarks første Reko Ring i Køge fortælle om, hvordan de startede.
Reko Ring
Reko Ring er et handels- og distributionssystem for fødevarer fra små lokale producenter direkte til forbrugere, som er baseret på Facebook omkring et lokalområde.
Ideen opstod i Finland i 2012 og bredte sig til Sverige, Norge og Island.
Producenter lægger hvad de gerne vil levere ind på Facebook siden og forbrugerne siger hvad de vil købe. Herefter mødes parterne og forbrugerne får udleveret de bestilte varer enten en gang om ugen eller hver 14. dag.
Alle kan danne en »Reko ring« af producenter og forbrugere. Der skal være 1-5 administratorer og mindst 5-10 producenter.
Man kan diskutere mad og måltider og spørge producenterne på facebooksiden
Fødevarerne må meget gerne være økologiske – men det er ikke et krav.
Der deltager nu 600.000 forbrugere og over 5.000 producenter i Norden, som omsætter for over 300 millioner kroner om året.








































