Trods beskedne 50 køer og 61 hektar: Canadisk mælkeproducent har stor succes med udbringning af landbrugsvarer

I 2019 åbnede Van Valley Farms et gårdmejeri, hvor tanken var både at bringe mælken direkte ud til kunderne og sælge den på de gængse »farmers markets« i de nærliggende byer. Men Covid-epidemien satte en brat stopper for markederne, hvorefter den eneste mulighed var direkte udbringning til kundernes hoveddøre – og hurtigt kom der henvendelser fra kollegaer med grønsager, honning og meget andet, som også ville have deres varer bragt direkte ud til kunderne. Det førte til en uventet, eksplosiv vækst.

Vi kender det godt herhjemme – kasser med fødevarer leveret en gang ugentligt direkte til hoveddøren i stedet for selv at skulle købe ind.

I gamle dage var det også helt almindeligt at levere mejeriprodukter bortset fra oste direkte ved hoveddøren i de meget tidlige morgentimer. Det har nærværende skribent selv været med til i 1960’erne.

Den forretningsmodel blev fra midt i 1970’erne imidlertid for dyr i arbejdsløn og døde derfor.

Vil du læse mere?

Kære læser, denne artikel fra Effektivt Landbrug er låst.

Kvalitetsjournalistik kræver research, ekspertise og adgang til relevante kilder.

Men du kan prøve et digitalt abonnement i 10 uger for 10 kroner om ugen.

Læs mere om Global Farming

Effektivt Landbrug har gennem de sidste 10 år rejst kloden rundt og besøgt landmænd i bl.a. Sydamerika, New Zealand, Uganda, Cambodia og Indien.

Læs mere her

Læs også