Hvordan smagte julen i 1940’erne? Hvilke ønsker satte børn på sedlen, dengang legetøj hverken blinkede eller brugte batterier? Spørgsmål som disse bliver konkrete, når skoleklasser fra hele regionen i december træder ind i fortidens jul på Roskilde Museum (ROMU), Lützhøfts Købmandsgård og Frederikssund Museum, Færgegården.

ROMU’s juleforløb er blevet et tilløbsstykke, og interessen vokser år for år.

- Vi har oplevet en stigende interesse i forhold til sidste år. Det er vi jo super glade for. På Færgegården er der helt udsolgt. Det er virkelig positivt, at skolerne gerne vil ud af huset, opleve julen på en anden måde og sætte fokus på julen i et historisk perspektiv, fortæller museumsinspektør Louise Dahl Christensen, der er ansvarlig for ROMUs skoletjeneste, i en pressemeddelelse.

Jul under pres – og jul på landet

På Roskilde Museum bliver eleverne kastet direkte ind i hverdagens knaphed under besættelsen.

Forløbet »Jul i en krisetid« viser en jul, hvor rationering, mangel på varer og kreativ opfindsomhed gik hånd i hånd.

Her får børnene lov til at lade julen genopstå af det, man kunne skaffe – ikke mindst i form af hjemmelavet »marcipan« af kartofler.

I Lützhøfts Købmandsgård mærker eleverne travlheden i en julepyntet butik, hvor både frugt, krydderier og godter var noget, man købte løst fra disken. Eleverne bytter roller mellem kunde og købmand, og sveden på panden er ægte nok, når de skal nå at betjene alle.

På Frederikssund Museum, Færgegården står den på landlig jul, hvor selvforsyningen regerer. Her skaber eleverne deres eget legetøj – en halmnisse – og smager på glaserede æbler, som var fortidens julelækkeri for mange.

Marcipan plejer ikke at være lavet af kartoffel. Men i krisetider må man være kreativ. På forløbet ’Jul i en krisetid’ på Roskilde Museum laver eleverne marcipan af kartofler. Og nogle tør endda at smage. Foto: Louise Dahl Christensen/ROMU

Marcipan plejer ikke at være lavet af kartoffel. Men i krisetider må man være kreativ. På forløbet ’Jul i en krisetid’ på Roskilde Museum laver eleverne marcipan af kartofler. Og nogle tør endda at smage. Foto: Louise Dahl Christensen/ROMU

Når sanserne fortæller historien

For mange lærere er det netop de sanselige elementer, der gør forløbene til noget særligt.

- Børnene kan måske fornemme, at Richs kaffeerstatning dufter anderledes end den kaffe, deres forældre plejer at drikke. Og når de med en kartoffel, lidt flormelis og en smule mandelessens selv prøver at lave marcipan, bliver de udfordret til at smage. Det er ikke alle, der har mod på det. Men de får en anderledes kropslig oplevelse med julen, og hvordan den også kan være. Det får dem til at reflektere og undres – og endda væmmes, griner Louise Dahl Christensen.

Der er stadig enkelte ledige forløb på Roskilde Museum og i Lützhøfts Købmandsgård – men kun få.