Fire topkokke kom til Troldhede Mejeri: - Vi har sat retningen for en ny og spændende Unika-ost

Mandag kom fire danske topkokke til Troldhede Mejeri, hvor de sammen med Arla Unika satte retningen for en helt ny hvidskimmelost.

Mandag d. 15. januar gik topkokkene Joachim Jæger fra À Terre, Christopher Sørensen fra Studio, Christian Nurup og Morten Friis fra Scheelsminde sammen med Arla Unikas team i en fælles brainstorm, hvor ambitionen var at skabe den nye store ost.

Hver kok havde testet en del oste i deres køkkener inden, og så blev der ellers smagt, tænkt, talt tekstur og udseende og meget andet.

Med til workshoppen var også nogle af landets mejerister, der står bag en masse af Arla Unikas klassikere som Den Hvide Dame, Krondild, Ask og Drunken Dog med flere. De er nemlig en del af holdet, der skal oversætte flyvske kokketanker til osterealiteter.

- Det var en super fed dag, hvor vi rigtigt fik mulighed for at fordybe os og nørde mulighederne for udviklingen af nye oste og samtidig se faciliteterne på Troldhede Mejeri. Det var genialt at være i direkte dialog med mejeristen Mogens, der jo skal forsøge at få vores tanker og idéer ned i et produkt, og som også var meget interesseret i at få vores input til allerede eksisterende produkter, fortæller Joachim Jæger fra Á Terre.

Et uvurderligt samarbejde

Formålet med dagen er, at der bliver skabt 1-2 oste. Men den slags tager tid. I første omgang blev der brygget på et koncept for en ost, som så om 3-5 år er udviklet og klar til butikkerne. Den Hvide Dame stod fx først på hylden tre år efter, at idéen opstod.

I mandags tog de første skridt på Troldhede Mejeri.

- Det var fantastisk at se niveauet af engagement og entusiasme fra de kokke, vi inviterede til Troldhede Mejeri i dag. I Arla Unika brænder vi jo for ost, så vi nyder at få lov til at nørde det med andre, der er lige så begejstrede. Samarbejdet med kokkene er uvurderligt, fordi de inspirerer og bidrager med deres unikke viden. Vi er sikre på, at dagens workshop vil bringe os i retning af en ny og spændende Unika-ost, siger Svenja Troll Jørgensen, der er marketing- og kommunikationschef.

Læs også