Rådgiver: Strategien skal afspejle det mål, du vil opnå
At tilpasse en strategi til et specifikt mål eller situation kan øge effekten, fortæller forretningsudvikler.

Foto: Colourbox
- Hvis du står i særlige situationer på din bedrift, kan det være en fordel af tilpasse din strategi, så den netop tager fat på præcis den udfordring, du står over for.
- Er målet, at virksomheden skal vokse, skal strategien fokusere på det. Hvis det vigtigste på din bedrift er at skabe et velfungerende familieliv, skal din strategi have vægten lagt her.
Det fortæller Torben Wiborg, forretningsudvikler i Velas i en pressemeddelelse.
Vejen til målet
- De fleste landmænd ved godt, om det er det ene, andet eller tredje, der fylder, på netop deres bedrift eller i det, de gerne vil opnå, fortæller han.
Når han skal forklare, hvorfor det kan være vigtigt at arbejde med forskellige scenarier i forskellige strategier, er svaret, at selve målet med strategien kan påvirke udformningen af den og tidsperspektivet.
- Er det en turnaround-strategi med fokus på at redde en nødlidende virksomhed, er det nu og her, der skal gøres noget. Blødningen i virksomheden skal stoppes, og det skal sikres, at der likviditet til rådighed til at fortsætte driften. Hvis det er en vækststrategi med fokus på, at virksomheden skal udvide, så kigger vi meget længere frem i tiden, siger Torben Wiborg.
Fokus på målet
Uanset hvad målet måtte være på den enkelte bedrift, er der dog altid elementer, som går igen i alle strategier, fortæller forretningsudvikleren.
- En strategi skal beskrive, hvad du gerne vil opnå, og det skal beskrive, hvor du kommer fra – altså hvad din situation er i dag. For det danner udgangspunkt for, at der i strategien kan være plads til de ting, der skal til for at nå derhen eller i hvert fald i den rigtige retning.
For Torben Wiborg er målet med strategien det vigtigste.
- For vejen til at nå målet kan ændre sig mange gange undervejs. Ligesom nu, hvor der er kommet Grøn Trepart, som ændrer forudsætningerne for mange landmænd. Men målet vil stadig være det samme for strategien, uanset hvordan vejen dertil ser ud, siger han.
- Hvis du gerne vil have din virksomhed til at vokse, skal din strategi fokusere på, hvilket marked virksomheden skal vokse i
Torben Wiborg
Udgangspunktet tæller
For udformningen af strategien har det også betydning, om der er tale om et hobbylandbrug, et deltidslandbrug eller et virksomhedslandbrug, men uanset størrelse er man ifølge Torben Wiborg nødt til strategisk at forholde sig til omverden.
- Vi kan ikke nøjes med at kigge indad. Vi er nødt til at forholde os til, hvad det er for en verden, vi er i. »Hvor vil markedet bevæge sig hen i fremtiden?«, siger han og fortæller om de typiske scenarier.
Ifølge Torben Wiborg er der især tre overordnede scenarier, som det kan betale sig at tænke ind i en strategi – når virksomheden skal vokse, når der er brug for et turnaround, og når bedriften skal afvikles.
- Hvis du gerne vil have din virksomhed til at vokse, skal din strategi fokusere på, hvilket marked virksomheden skal vokse i, hvilken type virksomhed du gerne vil lykkes med, om du kan gøre det ved selv at være med i driften, eller du skal have folk ansat, og alle den slags spørgsmål, fortæller han.
Er målet med din strategi i stedet for, at du vil arbejde på at afvikle den inden for en bestemt årrække, skal fokus ligge her.
Ny generation
- Så skal du bruge dine kræfter på at finde ud af, hvordan du bedst muligt gør ejendommen salgsklar eller klar til en ny generation, hvis det er det, der skal ske, siger Torben Wiborg.
Hvis virksomheden er i en hård periode, er det måske nødvendigt med en turnaround-strategi, og så skal strategien først og fremmest fokusere på at vende skuden.
- Hvor fosser vandet ind i skuden? Hvor forsvinder pengene hen? Når man ved det, skal man arbejde mod at få lukket hullet og skabt noget holdbart, som kan få bedriften på rette køl igen, siger forretningsudvikleren.
Fælles for alle scenarierne er, at de skal forholde sig til det marked og den verden, de er en del af.
- Vækststrategien skal måske inkorporere, hvad Grøn Trepart kommer til at betyde for mulighederne. Turnaround-strategien skal afspejle det aktuelle marked inden for driftsgrenen, mens afviklingsstrategien tilpasses til ejendomsmarkedet, siger Torben Wiborg.








































