48 procent af danskerne forventer at købe mere økologi i fremtiden
Næsten halvdelen af danskerne forventer, at de vil øge deres forbrug af økologiske fødevarer sammenlignet med deres forbrug i dag. Det viser en ny analyse fra Landbrug & Fødevarer.

Foto: Colourbox
I en analyse, som Norstat har foretaget for Landbrug & Fødevarer, svarer de adspurgte, at hvis de ser et-tre år frem i tiden, så forventer 48 procent at øge deres forbrug af økologiske fødevarer sammenlignet med deres forbrug i dag.
Især yngre danskere forventer at øge deres forbrug.
Yderligere 40 procent forventer at købe »samme mængde« økologi som i dag, men kun 5 procent forventer at købe mindre.
- Det er meget positivt, at omkring halvdelen af alle forbrugere forventer at købe mere økologi i den nære fremtid. Det viser, at mange forbrugere i høj grad værdsætter de økologiske produktionsprincipper om blandt andet god dyrevelfærd samt at skåne miljø og drikkevand. Det er samtidig et godt signal at sende til de økologiske landmænd, at forbrugerne vil efterspørge flere økologiske råvarer fremover, siger Kirsten Lund Jensen, økologichef i Landbrug & Fødevarer.
Grøntsager
De adspurgte, der forventer at købe mere, er også blevet spurgt om, hvilke typer fødevarer de forventer at købe mere af i en økologisk variant.
Svarene viser, at den mest populære kategori at købe økologisk – nemlig grøntsager – også er det, som flest forventer at købe mere af, når man tænker et-tre år frem.
På andenpladsen er frisk frugt og bær, som 47 procent forventer at købe mere af, imens tredjepladsen indtages af kød og kødpålæg.
Ser man bort fra prisen, kan en bedre tilgængelighed af økologiske varer og en større variation af økologiske produkter være medvirkende faktorer til, at man køber flere økologiske fødevarer.
Mere viden
Og så svarer 18 procent, at de ville købe mere økologi, hvis de fik mere viden om forholdene i økologisk produktion.
Det er særligt de yngste deltagere i undersøgelsen, der peger på et behov for mere viden.
- Det er interessant, at analysen viser, at mange – især mange yngre forbrugere – giver udtryk for, at de vil købe mere økologi, hvis de fik en større viden om de økologiske produktionsforhold. Det er i god overensstemmelse med, at de forbrugere, som køber mest økologi, er de forbrugere, som har den største viden om økologi. Det er derfor en opgave for os i L&F at skabe synlighed om blandt andet dyrevelfærden i økologi. Det arbejder vi allerede på og har blandt andet en oplysningskampagne i uge 36, siger Kirsten Lund Jensen.
Forbrugerundersøgelsen om økologi er gennemført af Norstat for Landbrug & Fødevarer i maj 2025 blandt 1.598 danskere mellem 18-80 år.