Salget af økologiske detailvarer faldt med 9,6 procent sidste år som følge af inflationen, viser nye tal.
Danskernes indkøb af økologi faldt markant i 2022, viser nye tal fra forbrugerpanelet bag analysefirmaet Kauza. Det skriver Økologisk Nu.
Ifølge undersøgelsen faldt salget med 9,6 procent, og ifølge undersøgelsen skyldes det ikke mindst, at mange børnefamilier havde dårligere økonomi som følge af inflationen og derfor fik folk til at fravælge økologi eller vælge de billigste varianter..
- Økologien er således hårdere ramt end totalmarkedet, som kun gik tilbage med 4,2 procent, forklarede markedskonsulent Peter Rasmussen, fra Økologisk Landsforening.
Tallene viser dog, at det økologiske frugt- og grøntsalg oplevede en ganske lille mikroskopisk vækst i 2022, og her er der tale om en markedsandel på 33 procent i forhold til det samlede marked for frugt og grønt.
Misforståelser omkring bæredygtighed truer husdyrproduktion og øger fattigdom
Ekstra fart i fjerde kvartal
Tilbagegangen tog ekstra fart i fjerde kvartal af 2022 på grund af de ekstra høje energiregninger.
Foreningen forventer, at den samlede økoandel i 2022 lander på 13 procent.
- Vi skal huske, at der er tale om tal fra et forbrugerpanel, og vi får meldinger fra markedet, som tyder på, at det ikke står helt så grelt til, som Kauza-tallene viser. Nu ser vi frem til, at Danmarks Statistik kommer med de endelige detailtal i maj, siger markedschef Carsten Ahrenfeldt fra Økologisk Landsforening til mediet. Han forventer, at der er tale om et forbigående problem.
Især børnefamilier med børn under otte år blev i det forgangne år tvunget til at skære ned på deres økologiske forbrug på grund af den høje inflation, hvilket er et kundesegment, der normalt køber meget økologi. Deres køb af økologiske fødevarer faldt til index 87 sammenlignet med året før, skriver mediet.
Tallene viser dog også, at singler over 55 år øgede deres forbrug af økologiske varer med 8 procent.