Irma: Halvdelen af vores fødevaresalg skal være økologisk

Med en rabat på 20 procent på alle sine økologiske varer i butikkerne i København vil Irma teste, hvor meget så stor en rabat vil rykke på københavnernes lyst til at købe mere økologi.

Irma vil være den første supermarkedskæde i verden, hvor halvdelen af fødevaresalget er økologisk.

For at nå det vil der komme flere nye varer, mere markedsføring – og som det første her og nu: Billigere varer, lover Irma i en pressemeddelelse.

Med 20 procent rabat på alle 2.400 forskellige økologiske varer hver søndag i butikkerne i København i januar vil Irma således teste, hvor meget så stor en rabat vil rykke på københavnernes lyst til at købe mere økologi.

- Det er en stor investering for os, fordi det omfatter 1/3 del af vores samlede omsætning. Men vi kommer til at vise mange konkrete tiltag som dette for at dokumentere, at vi mener det alvorligt, når vi siger, at vi vil være verdens første supermarkedskæde, hvor økologien står for over halvdelen af salget, siger marketingchef Lise Hørdam, Irma.

Flere øko-varer på vej

I dag er 33 procent af alle de fødevarer, Irma sælger, økologiske mod landsgennemsnittet, der er under det halve, cirka 15 procent.

En del af forklaringen på Irmas store økologi-salg er det store udvalg. Det er cirka fire gang så stort som i de største discountbutikker. Men Irma vil løbende udvide udvalget af økologi.

- Afgørende er, at vi kan få nye økologiske varer af høj kvalitet, som smager godt. At de er økologiske, er ikke i sig selv nok. Hverken vi eller kunderne vil gå på kompromis med kvaliteten, siger Lise Hørdam.

Læs også