Skærpede krav til bremser

Den reviderede DFK (Detailforskrifter for køretøjer) træder i kraft 1. juli 2024. Blandt ændringerne er skærpede krav til bremser på påhængskøretøjer.

Landbrugserhvervets Færdselsgruppe har udtrykt ønske om, at dansk lovgivning arbejder henimod overgang til reglerne i EU-typegodkendelsen EU167/2013 og underliggende delegerede forordninger, som for eksempel EU2015/68 der definerer EU-bremsereglerne.

Færdselsstyrelsen ændrer medio 2024 de danske regler for bremser på landbrugspåhængsredskaber og -vogne. Det fremgår af »Orientering om kommende danske bremseregler« på Landbrugsinfo.

Forøgelse af bremseprocent

De nye bremsekrav medfører forøgelse af bremseprocenten fra 30 til 35 procent, hvilket svarer til bremsekravet i EU2015/68 for 30 km/t.

De nye bremseregler stiller ikke krav om to-kreds bremser, som beskrevet i EU2015/68. Færdselsstyrelsen vurderer dog, at dette krav kommer med i næste opdatering.

Lovændringen gælder kun fremadrettet.

Skal maskinproducenter frivilligt overgå til EU-reglerne?

Selvom de danske myndigheder har valgt ikke at følge EU’s bremseregler 100 procent, kan fabrikanter af landbrugsmaskiner overveje, om det giver mening, at dimensionere bremser til 30 km/t. Færdselsgruppen arbejder henimod, at 40 km/t bliver standard.

Senest er der blevet præsenteret otte mærkesager for Transportministeren, herunder ønsket om 40 km/t. Ved 40 km/t er EU-kravet til bremseprocenten 50 procent. Selvom to-kreds bremser ikke bliver lovpligtige i denne omgang, oplyser styrelsen, at det bliver det sandsynligvis næste gang DFK revideres.

Desuden gøres der opmærksom på, at nye traktorer fra 1. januar 2025 ikke længere lovligt kan leveres med det traditionelle en-kreds bremseudtag, fordi den nuværende fireårige EU-overgangsordning udløber. Nye traktorer bliver fra 2025 alene leveret med to-kreds bremseudtag. To-kreds hydraulisk bremseudtag, der muliggør tilkobling af en-kreds bremser, tillades ikke længere.

Derfor vil vi fra 2025 komme i den uhensigtsmæssige situation, at danske påhængskøretøjer må sælges med en-kreds bremser, men at påhængskøretøjerne ikke kan anvendes efterspændt en ny traktor. Det kan overvejes, om man frivilligt skal anvende to-kreds bremser med 50 procent bremsekraft, svarende til EU-reglerne.

12 måneders dispensationsordning

Færdselsstyrelsen har været lydhør over for landbrugserhvervets behov for en overgangsperiode og har dermed givet en 12 måneders dispensationsordning med ikrafttrædelse pr. 1. juni 2024. Dispensationen skal søges ved Færdselsstyrelsen. Når der tilgår ny viden om fremgangsmåden, bliver det meldt ud.

Læs også