Første afskubbervogn fra Krampe

Krampe RamBody 750 er navnet på Krampes nyudviklede afskubbervogn, der efter to års udviklings- og testarbejde nu lanceres på markedet. Den første model er en toakslet vogn med 41 kubikmeter kapacitet.

Den nye Krampe RamBody-afskubbervogn fås med parabolske fjedre, luftaffjedring eller hydraulisk undervogn. Den kører på kraftige BPW-aksler med lastafhængige bremser og tilbydes med to faste aksler eller med drejbar bagaksel.

Selve vognkassen er bygget med smalle, let skråtstillede vognstolper, som sikrer en ekstrem stabilitet i siderne, men det er også en konstruktion, som resulterer i en rummelig vognkasse. For at undgå, at der ligger restmaterialer i vognkassen efter aflæsning, er den designet, så den kan tømmes fuldstændigt ved blandt andet at have skrå kanter, afskrabere og en afskubberplade, som kan køre helt ud til enden af vognkassen.

I alt fem kraftige, dobbeltvirkende hydrauliske stempler arbejder sammen om at tømme vognen, hvilket sikrer, at selv en overlæsset vogn kan tømmes sikkert og hurtigt. Vognens centrale komponent er en kraftig afskubberplade, der bevæges af fem stempler, der sidder godt beskyttet i en slank tunnel.

Afskubberpladen udgøres af en robust gitterplade. Den er dækket af en stor plexiglasrude, hvilket giver et optimalt udsyn i lastrummet. De øverste 40 centimeter kan foldes ned som standard.

1.000 udviklingstimer

Krampe RamBody-afskubbervogn leveres med kraftige LED-arbejdslamper, der lyser køretøjets omgivelser op og skaber et sikkert arbejdsmiljø selv i totalt mørke, EU-typegodkendelse har været standard for alle Krampe-vogne siden 2020, så den nye vogn lever allerede op til kommende krav i Danmark og resten af EU.

Krampes vognprogram er bredt, men det er første gang Krampe bevæger sig ind på markedet for afskubbervogne. At det sker nu, skyldes ifølge den Krampes skandinaviske salgschef Kenneth Brønner ganske enkelt, at kunder og forhandlere har efterspurgt en robust afskubbervogn med høj kørekomfort. Men Krampe har ikke villet gå ind på markedet, før man kunne tilføre noget ekstra til segmentet. De har både villet optimere selve konceptet omkring en afskubbervogn og samtidigt sikre sig, at den berømte Krampe-komfort blev en integreret del af vognen.

- Det har krævet to års udviklings- og testarbejde med langt over 1.000 udviklingstimer i græs- og majsmarker for at nå i mål, men nu er den her så. Og kørekomforten er i top, fortæller Kenneth Brønner og tilføjer:

- Den ligger stabilt efter traktoren på både mark og landevej, og da den samtidigt er hurtig at tømme, er jeg sikker på, at vi meget hurtigt ser de første Krampe RamBody-afskubbervogne på de danske marker.

Læs også