Service er mere end motorolieskift

Da Agrotek forleden holdt brugerkursus for deres Valtra-kunder, kom emnet service på bordet – og det var en øjenåbner for mange af landmændene.

- Vi ser nogle havarier forårsaget af, at der ikke bliver lavet service af en autoriseret forhandler – og det tror jeg, gælder alle mærker. Arkivfoto

Selvom det var midt i forårsarbejdet, var det ifølge direktør Niels Vestergaard, fra Agrotek en kæmpe succes, da de forleden afholdt Valtra brugerkursus for 40 landmænd.

- Vi havde selvfølgelig leverandørerne med på banen til at gennemføre det, fortæller han.

Kurset blev afsluttet med at diskutere, hvorfor man skal have sin autoriserede forhandler til at lave service på sin traktor.

Niels Vestergaard fortæller, at en del landmænd mange gange tænker, at service bare er motorolieskifte, og det kan man godt selv klare.

- Men der er jo mange andre ting i det i dag. Service på nutidens traktorer er ikke bare motorolieskifte. Det er meget andet – det er smøring, filter, transmissionsolie og fremfor alt opdateringer og kalibreringer, påpeger Niels Vestergaard og fortsætter:

- Det er der, den går galt, for det kan kunden ikke selv lave på en Valtra.

Kalibreringer skal i fokus

Hos Agrotek oplever de reparationer til 50.000-100.000 kroner, som måske kunne været undgået.

- Man kunne få lavet service rigtig mange gange for de penge. Vi synes, det er rigtig ærgerligt, da det kan give en dårlig omtale af produktet, som måske slet ikke er skyld i det, siger Niels Vestergaard og tilføjer:

- Vi ser nogle havarier forårsaget af, at der ikke bliver lavet service af en autoriseret forhandler – og det tror jeg, gælder alle mærker.

Selvom man køber en helt ny traktor, er det uundgåeligt, at tingene efterhånden bliver slidt.

- Men for at der ikke sker et unødigt slid, skal tingene kalibreres, så de kører optimalt igen, understreger Niels Vestergaard.

- Det er lige så vigtigt med kalibreringer som med det olieskift, vi altid går og snakker om, siger han.

Ud over kalibreringer kommer der også nye opdateringer på traktorerne.

- Det kan blandt andet være bedre gearskifte, nye eller ændrede funktioner i vores Smarttouch-skærm, som kan gøre oplevelsen af traktoren bedre i dagligdagen, fortæller Niels Vestergaard.

Vær sikker på garantien dækker

Niels Vestergaard peger dog på, at det går den rigtige vej med forståelsen af, hvor vigtigt det er at få lavet service på traktoren af den autoriserede forhandler.

Han understreger også, at det gør det hele nemmere i forhold til garantispørgsmål, hvis man overholder service, som skal ske for hver 600 timer, traktoren har kørt.

- Det er det første, leverandørerne spørger om ved et eventuelt havari, og også en betingelse for en eventuel dækning af havariet.

Det betaler sig at passe på sin traktor

Ifølge Niels Vestergaard lægger en del af ansvaret hos dem selv som maskinforhandlere.

- Vi har måske ikke været gode nok til at fortælle i salgs øjemed og gennemgang af traktoren, hvorfor kunden skal få lavet service. Når man har brugt en million kroner på en traktor, ønsker vi kunden får den bedste oplevelse af produktet, og de laveste omkostninger pr. kørte timer.

- Vi skal som forhandlere klæde kunden bedre på – det er også en form for service.

Og brugerkurset var netop med til at give kunderne hos Agrotek en bedre indsigt af, hvor vigtigt service af traktoren er, og hvad det indebærer. Som eksempelvis, at det er nødvendigt at sætte en computer på en Valtra for at kalibrere og opdatere, når der laves service.

- Det var en øjenåbner for folk – og der blev lyttet, fortæller Niels Vestergaard om de fremmødte kunder til brugerkurset, som bestod af to hold af 20 mand.

Læs også