Pengene vælter ud af Arlas tyske kasse
Arlas tyske selskab, Arla Foods Deutschland, realiserede et underskud i milliardklassen i 2016.
Arlas tyske selskab, Arla Foods Deutschland har offentliggjort regnskabet for 2016, og det viste et underskud på 1,3 milliarder kroner. Ifølge finans.dk oplyser Arlas ledelse, at resultatet i selskabet har været »lidt bedre i 2017«.
Det store underskud skyldes ifølge selskabet primært, at 75 procent af Arlas omsætning i Tyskland kommer fra salg af såkaldte private label-produkter, produkter, der sælges under detailkædernes egne varemærker. De varer har i lang tid været under et voldsomt prispres på det tyske marked.
- I 2016 blev prispresset ekstraordinært stort, fordi produktionen af mælk steg, og råvareprisen på mælk faldt. Prisforhandlingerne med de tyske detailkæder i maj 2016 resulterede i historisk lave salgspriser for alle mejerier, herunder vores tyske datterselskab. De følgende måneder begyndte råvareprisen på mælk at stige, men vi sad låst i de lave salgspriser fra kontrakterne i maj, siger koncerndirektør i Arla Foods, Peter Giørtz-Carlsen, til finans.dk.
For at genoprette egenkapitalen i det tyske selskab, har mejerikoncernens danske moderselskab i løbet af 2015 og 2016 foretaget kapitalindskud på i alt 3 milliarder kroner. Siden 2012 har Arla Foods Deutchland samlet set tabt 3,6 milliarder kroner.