En dyretransport skal fra Spanien til Tyrkiet. Transporten går igennem Frankrig, fordi det er hurtigt, men i Frankrig er der rapporter om forskellige kreatursygdomme.

Dette betyder, at da lastbilen kører ud af EU fra Bulgarien, og holder udenfor den tyrkiske grænse, får transporten ikke lov til at køre ind i tredjelandet på grund af frygten for at transporten fører sygdommen med sig ind i Tyrkiet.

- Det vil sige, at man kører igennem Bulgarien og holder ved grænsen til Tyrkiet i seks dage! Og nu er man så låst, fordi man ikke kan komme tilbage igen til Bulgarien, fordi man teknisk set er udenfor EU. Er det dyrevelfærd?

Sådan lyder det fra MEP Jørn Dohrmann (DF), der kan berette om, at dyrene i den pågældende dyretransport efter de seks dage blev medlidenhedsdræbt.

Eksempler som dette er årsagen til, at han i 2018 som talsmand på området fremsatte en resolution på området, der skal forbedre dyrevelfærden ved transport fra EU til tredjelande. Og torsdag blev resolutionen vedtaget i EU-Parlamentets landbrugsudvalg med 22 stemmer for og 12 imod samt 4 blanke.

I resolutionen opfordrer parlamentarikerne EU-landene til at foretage flere uvarslede kontroller, straffe overtrædelser på området hårdere, minimere transporttiden ved dyretransporter, eksportere flere slagtede dyr og færre levende, samt være bedre til at bruge moderne teknologi for at sikre, at reglerne bliver overholdt.

Samtidig opfordres EU-Kommissionen til at straffe medlemslande, der gentagne gange overtræder reglerne. I yderste fald skal EU kunne overveje et forbud mod dyreeksport til tredjelande, hvis standarder ikke er så høje på dyrevelfærdsområdet som det er standard i EU.
 

Uanstændigt

Resolutionen fører tilbage til regler på området, der er blevet vedtaget for flere år siden. Men ifølge Jørn Dohrmann, der er talsmand på området for EU-Parlamentet, bliver de nuværende regler slet ikke respekteret nok i visse EU-lande.

- Når vi eksporterer til tredjelande, så har vi et ansvar for at følge dyrevelfærden til dørs helt ud til slagteriet. Det mener jeg ikke, sker i dag. Jeg var nede mellem Bulgarien og Tyrkiet på grænsen der, og se hvordan det foregår der. At man kan acceptere at en lastbil, som kommer med kreaturer eller andet, står og skal have behandlet deres papirer, tager minimum seks timer, siger Jørn Dohrmann og fortsætter:

- Det foregår i 30-35 graders varme. Jeg synes det er uanstændigt, når man lige så godt kunne sende frossent kød, og at de så kunne bearbejde kødet dernede. Det er ikke landmanden, man skal gå efter. Det er simpelthen vores system, der tillader, at man ikke følger det til dørs, og har øje for, hvordan dyrene bliver behandlet.
 

En fordel for Danmark

Tal fra EU-landenes indrapporteringer til EU viste, at Danmark i 2014 havde flest overtrædelser blandt EU-landene. 6,39 procent af de 1941 kontroller, der blev gennemført i Danmark, viste overtrædelser af dyrevelfærdsbestemmelserne.

Men de samme tal viste, at hverken Frankrig eller Litauen havde kontrolleret nogle transporter overhovedet.

De samme tal kan ses som et tegn på, at der i flere EU-lande mangler en fast strategi for antallet af inspektioner.  ifølge Jørn Dohrmann virker det fx mistænkeligt, at man i Bulgarien i 2014 gennemførte 4,2 millioner kontroller uden at finde en eneste overtrædelse.

- Det skyldes også at vi i Danmark har en risikobaseret tilgang, hvor danske myndigheder har for øje, hvilke transportfirmaer man skal holde øje med. Det kan jo komme til at se dumt ud, og ligne, at Danmark har en dårlig dyrevelfærd, men det er bare udtryk for god håndhævelse af lovgivningen.

- Det vil være en fordel for Danmark, hvis man får mere lige konkurrence indenfor det indre marked på det her punkt, hvis man tager de ting seriøst i andre lande, siger Jørn Dohrmann.
 

Går videre

Det er netop den risikobaserede tilgang, der bruges i Danmark, der skal være den fælles EU-standard på området, fremgår det af den vedtagne resolution.

-Aktørerne i transportkæden skal lave op til deres ansvar, uanset om det er landmænd, dyreomsættere, dyrlæger eller transportselskaber. Vi har nu gjort det klart overfor EU-Kommissionen og medlemslandene, hvad de skal gøre, enten ved at gennemføre de nuværende regler ordentligt, eller ved at bruge andre værktøjer ved fx at bruge ny teknologi og ellers minimere transporttiderne, siger Jørn Dohrmann.

Han tilføjer over for Effektivt Landbrug, at en løsning på problemerne kunne være en højere grad af GPS-overvågning af dyretransporten.
Efter godkendelsen i landbrugsudvalget skal resolutionen om bedre dyrevelfærd ved transporter til tredjelande undersøges og debatteres i EU-Parlamentet. Det efter planen ved næste plenarsamling i EU-Parlamentet, der foregår i Strasbourg mellem 11. og 14. februar.

 

Politik