Rådgiver: - Undgå at slide dine dygtige medarbejdere op
Det er ikke altid nødvendigvis den dygtigste medarbejder, der skal stå for oplæring, lyder rådet fra rådgiver.

I mange stalde falder læremesteropgaven naturligt til den dygtigste medarbejder eller lederen. Det kan virke som en logisk løsning. Men det er ikke altid den bedste, advarer griserådgiver med speciale i ledelse. Foto: Shutterstock
I mange stalde falder læremesteropgaven naturligt til den dygtigste medarbejder eller lederen. Det kan virke som en logisk løsning. Men det er ikke altid den bedste, advarer Anders Peter Andersen, griserådgiver i Velas med speciale i ledelse.
- Jeg oplever ofte, at de mest erfarne medarbejdere automatisk får ansvaret for at oplære nye kolleger. Der er som sådan ikke noget galt i det, men risikoen er, at man slider sine nøglemedarbejdere op, udtaler han i en pressemeddelelse.
Ifølge Anders Peter Andersen er mange af de bedste medarbejdere netop så dygtige, fordi de trives i deres faglige opgaver - for eksempel i farestalden - og ikke nødvendigvis, fordi de har lyst til at undervise andre samtidig.
Spørg - og fordel opgaven klogt
Hans første råd er derfor, at du som virksomhedsindehaver sørger for at tage en åben snak om læremesterrollen med medarbejderen.
- Spørg medarbejderen, om han eller hun faktisk har lyst til at påtage sig opgaven. Og spørg lederen, hvilke områder den enkelte er stærkest på. Vi arbejder alle bedst med de opgaver, vi har interesse for. Når læremesterrollen løftes af lyst og ikke af pligt, får man et langt bedre resultat, siger Anders Peter Andersen.
Del rollen ud
En anden faldgrube, som kan resultere i, at dine nøglemedarbejdere brænder ud, er at undervurdere, hvor stor opgaven som læremester egentlig er.
- Det at være lærer en hel dag er hårdt arbejde. Jeg ser desværre ofte, at ansvaret bliver lagt på én medarbejder - samtidig med at vedkommende forventes at nå sine normale opgaver. Det er ganske enkelt en umulig opgave, og resultatet bliver, at kvaliteten falder begge steder, fortæller rådgiveren.
Han vil derfor anbefale at dele rollen ud til flere medarbejdere.
- Ofte viser det sig, at flere medarbejdere faktisk kan tage ansvar for oplæring på forskellige områder, siger Anders Peter Andersen.
Kompetenceudvikling giver overblik
Rådgiveren anbefaler at tænke læremesterrollen ind i den løbende kompetenceudvikling på bedriften.
- Ved at bruge lidt tid på at afdække, hvem der er gode til hvad, bliver det langt nemmere at fordele opgaven og undgå overbelastning, siger han.
Med den rette planlægning kan oplæringen blive en positiv og lærerig proces for både læremester og elev - uden at det går ud over hverken arbejdsglæde eller kvalitet i stalden.
- Jeg oplever ofte, at de mest erfarne medarbejdere automatisk får ansvaret for at oplære nye kolleger.
Anders Peter Andersen, griserådgiver i Velas med speciale i ledelse

Ifølge Anders Peter Andersen er mange af de bedste medarbejdere netop så dygtige, fordi de trives i deres faglige opgaver - for eksempel i farestalden - og ikke nødvendigvis, fordi de har lyst til at undervise andre samtidig. Arkivfoto: Camilla Bønløkke








































