- Vi har haft nogle tilfælde, hvor sojaskråen ved levering har været »varm«, cirka 40 grader, og landmanden har været bekymret for kvaliteten i forhold til at fodre det til grisene.

Det oplyser svinekonsulent Jes Callesen i det seneste nyhedsbrev fra SvineRådgivningen.

Jes Callesen forklarer nærmere i meddelelsen, at sojaskrå ofte ankommer til Danmark fra oliemøllen i Hamborg, hvor olien presses ud af sojabønnerne og efterlader sojaskrå. I denne proces bliver sojaskråen meget varm, og den bliver ikke altid kølet tilstrækkeligt ned før transporten til Danmark.

Temperaturen skal falde

Transporten til Danmark sker enten med båd til for eksempel Århus og derfra videre med lastbil til et mellemlager (foderstoffen) eller direkte ud til landmanden. Transporten kan også foregå fra oliemøllen med lastbil direkte ud til landmænd i den sydlige del af Danmark tæt på grænsen. Ifølge rådgiveren kan sojaskråen i de tilfælde godt ankomme med en højere temperatur.

- Det er vanskeligt at definere, hvornår sojaskrå er »for varmt« ved levering – varen er selvsagt længere tid om at køle ned på en varm sommerdag end i frostvejr. Derfor er det vigtigt at holde øje med udviklingen i temperaturen i varen – den skal falde over tid, påpeger Jes Callesen.

Lys og mørk stak

Jes Callesen giver i nyhedsbrevet et konkret eksempel på situationen oplevet hos en kunde.

- En af vores kunder modtog for nyligt tre træk sojaskrå. Han bemærkede, at det midterste læs var mørkere i farven end de øvrige, men gjorde ikke mere ved det. Tre uger senere føltes den mørke stak varm og en måling viste 36 grader. De to stakke med lysere farve føltes derimod »kolde«.

- Da den mørke stak sojaskrå blev taget i brug, steg dødeligheden markant hos især store slagtesvin. Obduktioner i perioden viste i 9 ud af 10 tilfælde, at dødsårsagen var akutte tarmblødninger. Dødsfaldene forsvandt straks, da den mørke sojaskrå blev taget ud af foderet og erstattet af den lyse vare, forklarer Jes Callesen.

Modtagekontrol

Ifølge svinerådgiveren er det imidlertid umuligt at afgøre, om »varm« sojaskrå ved modtagelse skyldes, at varen bare ikke er kølet tilstrækkeligt ned endnu, eller om varen har taget varme som følge af for eksempel en fugtskade eller måske endda har været »brændt sammen« af samme årsag. 

Jes Callesen opfordrer derfor til, at varen altid vurderes ved syn og lugt ved modtagelse.

- Væsentlig afvigelse i farve kan være et signal til ekstra opmærksomhed eller til at få varen byttet.

Han anbefaler desuden, at man ved, hvor sojaskråen kommer fra – leveres varen direkte fra oliemøllen eller via et mellemlager?

- Forvent højere temperatur i sojaskråen ved direkte levering fra oliemøllen. Sig fra i forhold til at få leveret varm sojaskrå, hvis det giver problemer med brodannelse i siloer eller lignende, påpeger rådgiveren, der endvidere opfordrer til, at der holdes øje med temperaturudviklingen i sojaskråen.

- Falder temperaturen gradvist, er alt ok. Stiger temperaturen derimod, er varen skadet og skal byttes hurtigst muligt. Mål temperaturen med en sensor, som placeres i stakken eller siloen – der findes forskellige løsninger på markedet. Alternativt tag temperaturen med et spyd.

Lav en klar aftale

Jes Callesen opfordrer endvidere til, at aftager altid har en klar aftale med leverandøren om betingelserne for, hvornår varen skal hentes/byttes i forhold til den kontrol med syn, lugt og udvikling i temperatur, der foretages ved modtagelse.

Svin