Hver dag kører 100-150 grisetransporter fra Danmark til udlandet. Det er Fødevarestyrelsens opgave at tjekke, at transporten for eksempel kan klares inden for det angivne tidsrum, at grisene har den plads, de skal bruge, og at temperaturen hos grisene kan holdes på under 30 grader.

Fødevarestyrelsens kontrollanter skal også kontrollere transportørens logbog med informationer om turen.

- Kontrollen er vigtig, fordi vi igennem årene har set eksempler, hvor dyrevelfærden halter, blandt andet på grund af overlæs og for lange transporttider. Derfor har Fødevarestyrelsen efter politisk ønske strammet op på logbogskontrollen, så styrelsen, ligesom EU-reglerne foreskriver, har to arbejdsdage til at tjekke logbøgerne, siger veterinærdirektør i Fødevarestyrelsen, Per Henriksen i en meddelelse på styrelsens hjemmeside.

Ændringer i logbogen

Det er transportørernes ansvar at sørge for, at reglerne overholdes. Efter sommervarmen er kommet til Danmark, har Fødevarestyrelsens kontrollanter dog måttet stoppe grisetransporter, som er kørt på trods af de høje temperaturer. Temperaturer som ville resultere i en alt for varm køretur for grisene.

Når transporten stoppes, skal logbogen ændres, og det, som kan virke som små ændringer, kan have stor betydning for, om grisetransporten må køre.

- For eksempel kan ændringerne betyde, at transporttiden forlænges, at afgangs- eller slutdestinationen bliver en anden, eller at transportøren bliver en anden. Alt dette skal Fødevarestyrelsen have tid til at tjekke op på for at sikre grisenes velfærd under transporten, siger Per Henriksen.

Øget fokus på planlægning

Hvis Fødevarestyrelsen stopper en grisetransport fra at køre, kan det betyde en forsinkelse for transportøren, indtil han har fået godkendt en ny logbog for transporten.

Kan transporten ikke gennemføres, så har transportøren altid mulighed for at omlægge transporten til en kortere transport, hvor der ikke er krav om logbog eller føre grisene til en tom stald.

- Fødevarestyrelsen har på intet tidspunkt krævet, at grise skulle aflives. Vi vil opfordre transportørerne og transportbranchen til at have øget fokus på planlægningen af transporterne, siger Per Henriksen.

cab

Svin