Det kan være lidt svært at finde frem til, hvis man ikke er stedkendt. Men i enden af en fabrikshal på Håndværkervej 27 i Herlufmagle nord for Næstved har 75-årige Jørn Pedersen sin daglige gang – i sit eget firma, MJP Vinduer.

Han er uddannet tømrer og laver nu blandt andet garageporte og stalddøre. Og der er rift om hans produkter, der især er konkurrencedygtige på prisen.

- Vi er vel nok Danmarks billigste leverandør af garageporte og stalddøre. Det tror jeg, vi er, for det halve af produktionen ryger til Jylland, hvor de da ellers godt selv kan finde ud af at lave tingene, siger Jørn Pedersen og fortsætter:

- Men vi sender utrolig meget til Jylland, og folk betaler gerne de op mod 1.000 kroner, som det koster at få det leveret.

Hemmeligheden bag prisforskellen er simpel, mener tømreren.

- Jeg laver tingene efter mål, for det er det, jeg har kunnet leve af. Det var også det samme med vinduer tidligere. Det er faktisk det samme og det samme, jeg laver hele tiden. Det er ikke noget specielt, lyder det fra Jørn Pedersen.

Finanskrisen ændrede alt

Det er godt 10 år siden, han begyndte med at bygge stalddøre og garageporte.

- Tidligere byggede jeg sommerhuse, og det gik egentlig også rigtig godt, fortæller Jørn Pedersen og uddyber:

- Jeg kørte til Ringsted og fik en arkitekt til at tegne et sommerhus. Og så byggede vi ved Marielyst på Falster og solgte det, før det var færdigt.

- Inden finanskrisen kom, byggede jeg 52 sommerhuse, primært nær Marielyst. Men finanskrisen vendte op og ned på alt, siger Jørn Pedersen.

Men da »lokummet brændte«, som han selv udtrykker det, begyndte han på det, der driver forretningen nu.

- Vi har været her i omkring tre år. Jeg begyndte på vinduerne, da jeg blev pensionist, for jeg synes ikke, at jeg egnede mig til at sidde hjemme i en stol.

Forandring i landbruget

Og det er formentlig noget, man er glad for i landbruget, for landbrugskunder fylder i sagens natur godt op i ordrebøgerne hos MJP Vinduer.

- Det er nok cirka halvdelen af mine kunder, der er inden for landbruget, siger Jørn Pedersen, der efter eget udsagn har oplevet en forandring blandt landbrugskunderne.

- Før i tiden oplevede jeg, at man holdt lidt på pengene ude på landet, men det er et andet folkefærd nu. Jeg har lige nu en ordre på godt 25.000 kroner på vej, som skal ud på en gård ikke så langt herfra. Det er en ung landmand, der har bestilt det.

Vi er ikke alene på kontoret denne formiddag. Jørn Pedersens kone er også til stede, for hun er også ansat i virksomheden.

- Min kone sørger for regnskaberne, og det er hun så god til, at hun kan sidde og spille spil meget af tiden, siger han med et grin.

Fire-fem år mere

Og hun kan formentlig se frem til at skulle hjælpe ham med regnskaberne et stykke ud i fremtiden. Det satser Jørn Pedersen i hvert fald på.

- Jeg ved ikke, hvor længe jeg fortsætter. Men hvis ikke jeg lige pludselig falder og styrter, regner jeg da med at køre på fire-fem år mere. Jeg går ikke og planlægger mit otium.

Og selvom han er alene i produktionen, og priserne er i den købervenlige ende af markedet, kan han sagtens få hjulene til at løbe rundt.

- Vi sælger for op mod en halv million om året, og sidste regnskabsår havde vi et overskud på cirka det halve, slutter tømreren.