Fødevareforhandlere skifter til tørlastskibe i containermareridt
Flere fødevareforhandlere rundt om i verden skifter i øjeblikket tilbage fra containere til tørlastskibe for at transportere raffineret sukker og ris i håb om at undgå yderligere forsendelsesforsinkelser forårsaget af containermangel og overbelastning af verdens industrihavne. Hele situationen bliver i industrien omtalt som »containergeddon«.

De store containerskibe står næsten i kø i øjeblikket, og der er skabt flaskehalse på mange industrihavne på grund af de nedbrudte forsyningskæder. Foto: Pixabay
Fragtindustrien er i øjeblikket presset over hele verden. Den containerbaserede transport er blevet ramt af tårnhøje omkostninger og forsinkelser midt i en kraftig efterspørgsel på skibsfart, mens containerterminaler i havnene kæmper med at håndtere strømmen af varer ind og ud af havnene – alt sammen i kølvandet på coronapandemien og den uheldige episode i Suez-kanalen med Evergiven-skibet i foråret.
Vil du læse mere?
Kære læser, denne artikel fra Effektivt Landbrug er låst.
Kvalitetsjournalistik kræver research, ekspertise og adgang til relevante kilder.
Men vi vil rigtig gerne tilbyde dig et digitalt abonnement i 10 uger for kun 10 kroner om ugen.

Læs hele artiklen
Få straks adgang til at læse hele artiklen uden abonnement. Det koster kun 15 kr.
Allerede abonnent? Log ind her