Danish Crown vil være markedsleder på plantebaserede produkter

Siden Danish Crown i januar lancerede en plantebaseret produktserie, har koncernen opnået en markedsandel på cirka 20 procent. Med nye produkter på vej er det nu koncernens ambition at blive markedsleder.

I januar lancerede Danish Crown sin første plantebaserede produktserie under brandet »Den Grønne Slagter« og har allerede nu en markedsandel på cirka 20 procent.

- Det er vi selvfølgelig stolte af, og særligt fordi fem procent af alle danskere efter bare fire måneder allerede har købt vores plantebaserede produkter. Der er helt fantastiske tal for en ny produktserie i fødevarebranchen. Derfor er vi også allerede på vej til at udvide serien med nye plantebaserede produkter og har en klar målsætning om at blive markedsleder indenfor plantebaserede kødalternativer, siger Mette Færch, der er direktør for marketing og innovation i Danish Crown.

Der er lige nu otte produkter i den plantebaserede serie, der består både af færdigretter og komponenter til måltider. Alle produkterne er fremstillet uden soja med enten nordiske eller økologiske grøntsager som hovedingrediens. De bedst sælgende produkter er samtidigt børnefamiliernes favoritter, nemlig veggiefars, veggiedeller og veggienuggets.

Forrygende salgstal

Danish Crowns markedsanalyser viser, at hele seks af de nye produkter – efter blot fire måneder på markedet – ligger i top-20 på salgslisten for plantebaserede kødalternativer. Samtidig er veggiefars fra Den Grønne Slagter det mest solgte produkt i sin kategori.

 - Vi har satset benhårdt på at levere god mad til de mange. Det vigtigste er selvfølgelig, at produkterne smager godt, men samtidigt skal det være gode produkter til en ordentlig pris, så de fleste kan være med. Vi vil populært sagt vinde hverdagen. Der ligger vi godt til lige nu, for vores plantebaserede produkter er de bredest distribuerede i kategorien, og altså dem der er at finde i flest butikker på landsplan, siger Mette Færch.

I forbrugerundersøgelser svarer mere end hver tredje dansker, at de inden for det sidste år har skåret ned på deres kødforbrug, og to ud af tre danskere har et ønske at spise mere klimavenligt.

Danish Crowns mål er at nå en omsætning i det plantebaserede segment på »et større tocifret millionbeløb« i 2022. Med de gode salgstal er koncernen godt på vej til at levere på den målsætning, oplyser selskabet.

Løsningsorienteret

Efter sommerferien udvider Danish Crown det plantebaserede sortiment med tre nye produkter. En asiatisk inspireret nudelret med grøntsager og veggiebites, en veggie Hakkebøf og en paneret burger med spinat og ost.

- Det er ikke sådan, at vi nu opgiver at producere kød, for det kommer forbrugerne også til at efterspørge i fremtiden. Men i Danish Crown er vi meget bevidste om, at fødevaresektoren er en del af klimaudfordringen, og derfor er vi også opsatte på at være en del af løsningen, siger Mette Færch.

Læs også