En konkurrencedygtig afregning til ejerne er fundamentet for Danish Crowns Feeding the Future-strategi, men de seneste otte måneder har den danske konkurrencekraft haltet. Derfor forenkles og reorganiseres salgsindsatsen for at levere hurtigere på strategien.
I starten af august fik Tim Ørting Jørgensen ledelsesansvaret for forretningsenheden Danish Crown, som står for cirka 60 procent af koncernens omsætning, herunder alt salg af dansk grisekød.
Siden sin tiltrædelse har han sammen med den øvrige direktion arbejdet intensivt for at finde nøglen til en mere enkel og effektiv organisering af arbejdet i den omfattende organisation. Den nye organisation er nu på plads og er i dag præsenteret for medarbejderne.
Ifølge Jais Valeur er der nu lagt en skarpslebet og forenklet plan, som han mener, svarer præcis til det, han forventede, da han satte Tim Ørting Jørgensen på opgaven.
- Det centrale i nye model er en langt skarpere kommerciel tilgang til markedet, og det bliver nu helt tydeligt for alle, hvor vigtigt det er at få hele vores værdikæde bundet sammen, så vi kan nå vores overordnede strategimål om at øge værdien af andelsejernes råvarer. Kort sagt er det ændringer, som er helt essentielle for at vinde markedsandele i et ekstremt konkurrencepræget marked, og jeg er ikke i tvivl om, at vi kommer til at se de første resultater inden for få måneder, siger Jais Valeur, adm. direktør i Danish Crown.
Danish Crown henter tidligere Arla-chef til direktionen
Udfordret konkurrenceevne
Netop målsætningen om at løfte værdien af andelsejernes råvarer er omdrejningspunktet i Danish Crowns Feeding the Future-strategi, som blev præsenteret i juni 2021.
Men Danish Crown er, uafhængigt af arbejdet med den nye strategi, blevet udfordret i forhold til at betale en konkurrencedygtig afregning i et vanskeligt europæisk marked.
Som en del af ændringerne opdeles Danish Crowns marketing- og kategoriorganisation i en mere tydelig global og lokal organisation for at øge eksekveringskraften. Derfor fratræder Charlotte Wandorf sin stilling som direktør for dette område.
- Vores salgsorganisation bliver struktureret, så den matcher kundernes behov, for det er i mine øjne vejen til at identificere de lommer i markedet, hvor vi kan skabe værdi på vores andelsejeres råvarer. Samtidig styrker vi koordineringen mellem salget og produktionen, så vi både får mere tilfredse kunder og en endnu mere optimal udnyttelse af vores produktionskapacitet, siger Tim Ørting Jørgensen.
Ændringerne i Danish Crowns organisation træder i kraft med øjeblikkelig virkning.