Supermarkedskæde vil øge salg af danske varer med 5 milliarder kroner

Coop oplyser i pressemeddelelse, at kæden indleder støtte-aktion for danske fødevarer som del af samlet Genstartsplan

Under Coronakrisen har Coop sammen med sine medlemmer og kunder skabt en plan for, hvordan virksomheden kan yde sit bidrag til projekt »Genstart Danmark.«

Med annoncer i dagblade og på sociale medier er danskerne blevet inviteret til at komme med deres bud. Det har resulteret i flere tusinde tilbagemeldinger, oplyser Coop i en pressemeddelelse.

Et af de områder, kunderne kommer til at møde først, er en øget indsats for danske varer, lyder det.

- Vi har lært meget af Coronakrisen. De erfaringer vil vi nu gøre til konkrete handlinger, som vi ved, at danskerne efterspørger i højere grad nu end før krisen, siger adm. direktør Peter Høgsted, Coop.

Den første handling bliver at udbyde produktion af Coops egne varer – der sælges som blandt andet »Änglamark«, »Coop« og »X-tra« til danske producenter.

- Vi er parate til at betale lidt mere for danske varer, og vi tror, at det kan flytte produktion af varer til en samlet værdi på op til 5 milliarder kroner over de kommende tre år. Det kræver, at danske producenter er konkurrencedygtige, for prisen er stadig vigtig, men vi tror, at det kan være en vigtig håndsrækning, siger koncerndirektør Jens Visholm, Coop.

Den første aftale er allerede lavet. Produktion af Änglamark havregryn bliver nu flyttet fra Letland til Danmark, hvor Valsemøllerne fremover skal producere de økologiske gryn for Coop.

- Dette er en invitation til danske fødevareproducenter. En invitation til at fokusere mere på hjemmemarkedet, og til at satse mere på udvikling af nye produkter, der også prismæssigt er konkurrencedygtige. For vi lykkes kun med dette, hvis produkterne er konkurrencedygtige på både pris og kvalitet, og danskerne bakker op, siger Jens Visholm.

ege

Elementer i Coops genstartsplan

  • Mærkning af varer fra Danmark, så det bliver nemmere for kunderne at finde de danske varer i butikkerne
  • Markedsføring øges med kampagner i alle fem kæder – Kvickly, SuperBrugsen, Dagli´Brugsen, Fakta og Irma for danske og lokale produkter
  • Coop Crowdfunding åbner permanent salgskanal for de mindste producenter og bistår med finansiering
  • Irma hjælper små fødevare-iværksættere med markedsføring og direkte salg af deres varer

Læs også