Arla fortsætter global fremgang

Direktion og formandskab fremlagde forleden Arla´s regnskab og markedssituation på et pressemøde i hovedkvarteret i Viby. Fra venstre: administrerende direktør Peder Tuborgh, bestyrelsesformand Jan Toft Nørgaard og CEO Natalie Knight. Foto: John Ankersen
REGNSKAB 2019 blev et godt år for mejerikoncernen Arla. Det er især de populære Arla-brands, der især har leveret fremgangen i resultatet for Arla i 2019. Så godt, at det globale salg sidste år overgik Arla Foods egne forventninger.
Koncernens samlede omsætning steg til 10,5 milliarder EUR (sammenlignet med 10,4 milliarder EUR i 2018 og 10,3 milliarder EUR i 2017), primært drevet af en stærk vækst i salget af globale brandede Arla-produkter, som opnåede en stigning på 5,1 procent i forhold til året før.
Arla-indtjeningen – som måler den værdi, Arla skaber per kg ejermælk – fortsatte sin opadgående trend i 2019 til 36,6 eurocent i gennemsnit, mod 36,4 eurocent i 2018.
På eksportmarkedet oplevede Arla også samlet set fremgang. Koncernen oplevede et mindre fald i Nordamerika, næsten status quo i Europa, men til gengæld markante vækstrater i i Mellemøsten, Vestafrika, Sydøstasien og ikke mindst Kina.