EL-HEGN For nylig fik Finn Roel Ringe en opringning om, at flere af hans får, der er i »naturpleje« på et kuperet terræn i Tømmerup ved Kalundborg, gik uden for indhegningen.

Han tog selvfølgelig derfor fluks bilen og kørte fra hjemmet på Røsnæs til Tømmerup, hvor han hurtigt fik fårene tilbage i folden. Her opdagede han også hurtigt, hvorfor fårene var på afveje.

- Jeg kunne konstatere, at der ikke var strøm i hegnet, og det undrede jeg mig selvfølgelig over. Det har fungeret fint i de fire år, jeg har haft naturpleje med fårene her, fortæller Finn Roel Ringe.

Han har således »altid« fået strøm via en el-mast fra Cerius, som er det netselskab, der ejer og driver el-nettet i Syd-, Vest- og Midtsjælland samt Lolland-Falster. Til Finn Roel Ringes store overraskelse havde Cerius dog uden videre afbrudt forbindelsen.

Risiko for alvorlige ulykker

- Jeg har efterfølgende fundet ud af, at det skyldes, der skal sættes målere op, og det er også helt fint. Men jeg er utilfreds med, at forbindelsen bare blev afbrudt, så der pludselig ikke længere var strøm i el-hegnet.

- Det kunne have fået katastrofale følger. Tænk hvis fårene var kommet ud på vejen. Det kunne jo have resulteret i alvorlige ulykker og i værste tilfælde have kostet menneskeliv, siger Finn Roel Ringe.

- Der findes hundredvis af disse løsninger rundt omkring i hele landet, og så nytter det altså ikke noget, at el-selskaberne sådan uden videre bare lukker forbindelsen, så der ikke længere er strøm i el-hegn med dyr, påpeger han og tilføjer:

- Jeg frygter i hvert fald så, at det vil gå grueligt galt, hvis vi får dyr – for eksempel store kreaturer – ud på veje og togskinner. Og er det så dyreholderen, der vil blive stillet til ansvar for en ulykke, hvis der ikke har været strøm i el-hegnet.

Ikke spørgsmål om økonomi

Finn Roel Ringe fastslår samtidig, at den slags aldrig må blive et spørgsmål om økonomi. Han har »altid« fået gratis strøm til sit el-hegn i Tømmerup, men han betaler selvfølgelig gerne for det. Han skønner, han bruger strøm for 200-300 kroner årligt til el-hegnet i Tømmerup, hvor der går 30 får – blanding af leicester og texel.

- Det har været en uskreven regel, at vi dyreholdere fik det gratis. Forklaringen har altid været, at det var et så lille beløb, at det ville koste mere i administration, hvis det skulle være anderledes, fortæller Finn Roel Ringe.

- Nu skal det åbenbart så være anderledes. Det er fair nok, men det burde de (Cerius, red.) selvfølgelig have meldt ud, inden der bare blev lukket for strømmen. Det kunne være sket på flere forskellige måder, pointerer han.

Forkastelig fremgangsmåde

Den nordvestsjællandske deltidslandmand mener, at Cerius for eksempel kunne have indrykket annoncer i aviser, hængt sedler ved strømforsyningen, hvis der ikke var mulighed for direkte kontakt til dyreholderne.

- Jeg synes simpelt hen, at fremgangsmåden har været forkastelig. Jeg håber, den slags ikke sker igen, og er ellers bare glad for, at der ikke skete en alvorlig ulykke i denne omgang, slutter Finn Roel Ringe, der ikke har luftet sin utilfredshed over for Cerius.

Indtil videre kører el-hegnet i Tømmerup på batteri, oplyser Finn Roel Ringe, der i alt har godt 100 får, som yder naturpleje forskellige steder under Kalundborg Kommune, ligesom han har en aftale med Mejnerts Mølle.

Cerius’ svar på kritikken

Bo Danielsen, funktionschef med ansvar for Cerius’ el-målerhåndtering, svarer her på den kritik, som fåreavler Finn Roel Ringe har fremført.

SVAR Om baggrunden for at forsyningen er blevet afbrudt, fortæller Bo Danielsen, funktionschef med ansvar for Cerius’ el-målerhåndtering:

- Fra årsskiftet er det et lovkrav, at al el-forbrug skal være opgjort time for time, og det er ikke til diskussion, at forbruget skal måles og afregnes.

- Tidligere kunne man afregne de helt små forbrug ud fra en fast skabelon uden, at der var en el-måler hos forbrugeren. Men sådan er det ikke længere, og vi er i gang med at få de sidste anlæg uden målere på plads.

Besøgt flere gange

Om kommunikationen om den nye lovgivning og kravet om, at bliver opsat el-måler, siger Bo Danielsen:

- Vi har siden januar 2019 informeret berørte forbrugere om, at de ifølge den nye lovgivning er forpligtet til selv at kontakte en el-installatør for at få installeret en el-måler, og at vi må afbryde forsyningen, hvis der ikke er opsat en el-måler inden for en nærmere angivet frist. Det har vi gjort i god tid, før reglerne træder i kraft, og vi har udsendt remindere.

I den aktuelle sag oplyser Bo Danielsen, at folden og hegnet er besøgt flere gange, og at det før afbrydelsen flere gange blev konstateret, at der ikke var dyr. Man har desuden taget kontakt til en nabo til folden, for at få oplysninger om, hvem ejeren var.

- Uanset dette skal jeg beklage, at vi ikke har opsat et skilt eller lignende ved lågen, som ejeren kunne have set, siger Bo Danielsen.

jhal