Svineproducenter laver modtræk til negativ kampagne

Via såkaldt »crowdfunding« satser Danske Svineproducenter på at få finansieret et modsvar til Dyrenes Beskyttelses »burgris-kampagne«.

Står det til foreningen Danske Svineproducenter, er der behov for et modsvar til den omstridte »burgris-kampagne«, som Dyrenes Beskyttelse lancerede for nylig. Ifølge foreningen er begivenheder som Åbent Landbrug, der finder sted 17. september, fint, men slet ikke nok.

Foreningen samler derfor nu ind, så man via såkaldt »crowdfunding«, kan få finansieret en modreaktion. Første delmål er en halv million kroner.

Direktøren i Danske Svineproducenter, Nicolaj Nørgaard, lægger dog ikke skjul på, at han gerne ser, at der kommer endnu flere penge i kassen end den halve million, som vil være nok til at søsætte første etape af en kampagne, der skal give et mere nuanceret – og positivt – billede af dansk svineproduktion, end hvad eksempelvis Dyrenes Beskyttelse netop nu har gang i.

- Det er ingen hemmelighed, at vi har en drøm om, at vi skal lave noget lignende, som det minkavlerne gjorde i 2012, og de brugte altså noget mere end en halv million kroner. Men hvis alle gav 25 øre pr. produceret gris, så ville det jo være sindssygt mange penge, siger Nicolaj Nørgaard.

Forbedret omdømme

Minkavlernes kampagne fra 2012 kom efter en periode, hvor der var sat yderst negativt fokus på minkavlernes produktionsform. I kampagnen gjorde minkavlerne en dyd ud af åbenhed, og det blev fortalt, at man er »verdens bedste – men ikke perfekte«. Der blev således også sat fokus på de svagheder, som minkbranchen har.

- For mig at se så lykkedes det for minkavlerne at få vendt et ikke-troværdigt image til et troværdigt. De vedkendte sig, at de har en produktionsform, som nogle er kritiske overfor, men at de gør det så godt, som de overhovedet kan.

- Og selvom der ikke er hundrede procent accept af deres produktionsform i alle kredse i dag, så viser målinger, at de virkelig har forbedret deres omdømme i befolkningen, siger Nicolaj Nørgaard.

Ifølge direktøren er der er et stort segment i befolkningen, som det er vigtigt at få fortalt de positive historier om dansk svineproduktion, der også findes.

- På Strøget i København, hvor der ofte står unge mennesker, der er ved at lave kampagner for dyreværnsorganisationer, er det tit nogle, der aldrig har set en gris i stalden, men kun på Youtube eller i fjernsynet. Og det er jeg stærkt bekymret for. 

Læs også