Føl friheden i storbyen
Via et computersimuleret miljø giver Friland A/S aarhusianerne og københavnerne mulighed for at se, høre og føle, hvordan de økologiske dyr har det. Det sker som et led i Friland Økologis FRI-kampagne.
Se køerne græsse på marken og hør de tilfredse grynt fra økologiske grise. Det er tilbuddet fra Friland Økologi, når man i ugerne 17 og 18 på Københavns Hovedbanegård eller Aarhus Hovedbanegård kan se, høre, dufte og føle, hvordan livet ser ud for økologiske grise og køer.
Det sker via såkaldte virtual reality-briller, der skaber illusionen om at være på en kløvermark sammen med de økologiske køer eller gå blandt grisehytter og opleve, hvordan søerne passer deres pattegrise – selv om man befinder sig i storbyen.
- Vi håber, at rigtig mange forbrugere vil kigge forbi FRIlandsudstillingen og opleve at komme ”tættere” på dyrene, siger Henrik Biilmann, direktør i Friland.
Han understreger, at Friland Økologi ikke kun handler om økologi, men også i høj grad om dyrevelfærd.
- Derfor er vi glade for, at vores økologiske grisekød scorer tre ud af tre mulige hjerter i det nye statslige dyrevelfærdsmærke.
Til at vise danskerne værdierne bag de tre hjerter for Bedre Dyrevelfærd bruger Friland virtual reality-brillerne i udstillingerne på banegårdene i Aarhus og København.
- På den måde kan vi vise byboerne, hvordan dyrene lever hos vores FRIlandmænd. Det er en oplagt mulighed for at komme ”tættere” på dyrene og se, hvorfor man skal vælge kød fra Friland Økologi, siger Henrik Biilmann.
Frit dyreliv i 25 år
Det statslige dyrevelfærdsmærke er at finde på Frilands fersk grisekød fra midt i maj. Dyrevelfærdsmærket er dog ikke det eneste, Friland sætter fokus på i den nye kampagne. 2017 er nemlig også året, hvor Friland runder en vigtig milepæl.
- I år fejrer vi, at vi i Friland og selskabets landmand har været med til at udvikle dyrevelfærden og økologien i 25 år. Det er vi meget stolte af, fastslår Henrik Biilmann.
Ud over udstillingen ved hovedbanegårdene i Aarhus og København vil der også blive opsat skilte på busskure samt vist annoncer og film i online-medier. Dertil kommer etiketter på kødpakkerne og lokal annoncering, hvor udvalgte Frilandmænd fortæller om deres gård og arbejde med dyrene i radiospots i Radio Nova.
Endvidere vil der være fokus på de sociale medier, hvor både Facebook og bloggere vil blive brugt aktivt. Alt sammen er en del af Friland Økologis FRI-kampagne, der har til formål at øge synligheden for og kendskabet til Friland Økologi.