I mange små og mellemstore virksomheder lever misforståelser om eksempelvis opsigelser i bedste velgående, mener advokatkæde
Mange små og mellemstore virksomheder har desværre en helt
forkert opfattelse af, hvad deres medarbejdere har krav på. Og det kan koste
virksomhederne unødigt dyrt, siger Steen Marslew, advokat med speciale i
ansættelsesret i advokatkæden Advodan.
Ifølge hans erfaringer er der især tre områder, hvor
virksomhederne ofte går galt i byen, når det kommer til lønmodtagernes
rettigheder inden for ansættelsesretten.
For det første tror mange arbejdsgivere fejlagtigt, at det
er ulovligt at opsige en medarbejder, der er syg. Det er det ikke, men
opsigelsen skal være begrundet i enten medarbejderens eller virksomhedens
forhold for at være saglig, oplyser Steen Marslev.
Saglig opsigelse
- En opsigelse kan eksempelvis være saglig, hvis en
medarbejders sygdom er belastende for virksomhedens drift. Der er dog altid
tale om en konkret vurdering, hvor flere forskellige faktorer spiller ind. Hvis
arbejdsgiveren ud fra en sådan vurdering har rimelig grund til at gå ud fra, at
medarbejderen ikke vil kunne bestride det pågældende arbejde, vil en opsigelse
som udgangspunkt være saglig, siger han.
En opsigelse er som udgangspunkt usaglig, hvis
medarbejderen kun har haft meget få sygedage, eller hvis sygdommen for eksempel
skyldes forhold på arbejdspladsen. Bliver opsigelsen erklæret usaglig af
domstolene, risikerer du at skulle betale en godtgørelse til den opsagte
medarbejder.
Faktorer, der kan ligge til grund for en saglig opsigelse,
kan være: Omfanget og længden af medarbejderens sygdom. Årsagen til sygdommen
(arbejdsrelateret eller ej). Medarbejderens anciennitet. Arbejdsgiverens forsøg
på at afdække mulighederne for, at medarbejderen kan komme tilbage. Og evner og
muligheder for at udføre arbejdet.
Ikke valgfrit
For det andet kan arbejdsgiveren ikke selv vælge, om en
lønmodtager er funktionær eller ej, når han skal fastansættes.
- Mange arbejdsgivere tror, at de selv kan vælge, om
medarbejderen skal være omfattet af funktionærlovens regler eller ej. Men det
kan en arbejdsgiver ikke. Det er nemlig arbejdets karakter og antallet af
arbejdstimer, der afgør, om medarbejderen er omfattet af funktionærloven,
fortæller Steen Marslev.
For det tredje er det en misforståelse at tro, at
overenskomster gælder for alle medarbejdere.
Forskelligt
- I Danmark arbejder rigtig mange lønmodtagere under
vilkår, der er reguleret af overenskomster. Men disse vilkår er ikke
nødvendigvis en del af lovgivningen på området. Alligevel hersker der en
udbredt misforståelse blandt arbejdsgivere om, at disse vilkår også gælder for
alle andre, der ikke er dækket af en overenskomst, siger Steen Marslev, og
tilføjer:
- Det kan for eksempel være vilkår omkring fuld løn under
barsel, arbejdsgiverbetalt pension og feriefridage/omsorgsdage. Hvis du ikke
har styr på, hvem af dine medarbejdere, der er dækket af hvad, risikerer du at
gøre det dyrere for dig selv end nødvendigt.