Nye teleskoplæssere i mellemklassen
Italienske Merlo sender nu en ny mellemklasseserie teleskoplæsser på markedet. En størrelse, der passer til mange landbrug
Løftehøjden bliver syv til ni meter og løftekraften bliver op til 3.500 kilo, hvilket gør maskinen til den bedst præsterende i sin klasse på markedet. Motoren i den nye mellemklasseserie yder 122 hk.
Producentens mange års erfaring kombineret med tilbagemeldinger fra landbrugskunder er indlagt i den nye Turbofarmerserie, hvilket har ført til en markant højnelse af komfort og køreoplevelse. Således er den nye kabine den bredeste på markedet, tilbyder føreren bedre udsyn, lavere kabinestøj og effektiv aircondition.
On-line diagram
Den hydrostatiske fremdrift har nu Eco Power Drive (EPD), som standard. EPD kontrollerer den elektroniske motorstyring sammen med hydrostaten, der gør det muligt at sænke motoromdrejninger og bevare hastigheden. Foruden at reducere brændstofforbruget med op til 18 procent giver det en bedre dynamisk nedbremsning af maskinen.
Et patenteret sikkerhedssystem, CDC, genkender automatisk det redskab, der monteres på teleskoparmen og viser på et display inde i kabinen belastningsdiagrammet på det redskab, der køres med. Føreren vil derfor altid kunne orientere sig om, hvilke løftekraft teleskoparmens konkrete positioner kan præstere med skovlen, pallegaffel eller hvilket som helst redskab, der er monteret.
På samme display kan tilkobles kameraer, for eksempel på bommen eller bag på maskinen.
Sideforskydning af bom
En bred anvendelse er et særkende for Merlo-læsserne. Ønsker kunden det, vil der være mekanisk kraftudtag tilgængelig på alle modellerne i den nye Turbofarmer-serie.
Kraftudtaget kan køre med både 540 og 1000 omdrejninger.
For brugere med ekstraordinært stort kraftbehov, for eksempel til at trække store vogne eller udføre hårdt arbejde med maskinen, kan modellerne leveres med CVT variabel transmission. Den hydrostatiske transmission har to arbejdsområder. Accelerationen op til 40 kilometer i timen sker uden gearskift, hvorved der opnås maksimal momentoverførsel fra motoren til hjulene. CVT giver samtidigt op til 12 procent mere trækkraft ved lave hastigheder.
Kabineaffjedring og boom sideshift kan tilbydes til alle modellerne. Side shift er et patenteret sideforskydning af bommen. Føreren kan fra kabinen således sideforskyde materialet der løftes, hvilket især er praktisk ved stabling af paller eller halmballer.
- De nye mellemklasse modeller klarer både krævende opgaver i marken og læsning. Så nu kan man bruge én og samme maskine til opgaverne på gården og i marken, fastslår Lars Vad fra importøren.