For første gang i 15 år bliver det nu muligt for danske virksomheder at sælge dansk oksekød i Japan.
Mellemgulvsmuskler og tunger fra kvæg er ikke at finde på
mange danske menukort. Men japanerne er glade for de utraditionelle
udskæringer, og nu får de mulighed for at købe dem fra Danmark, meddeler Miljø- og Fødevareministeriet.
Det bliver muligt, da Japan nu har godkendt import af
dansk oksekød. Japan indførte forbud mod import af oksekød fra EU, da
kogalskaben ramte Europa i slutningen af halvfemserne.
- Japanerne har en meget høj fødevaresikkerhed, og det er
en stor blåstempling af Danmark som fødevareproducent, at vi nu som et de
første EU-lande igen kan eksportere oksekød til Japan. Det er et vigtigt skridt
i den plan, vi har lagt om at øge eksporten af danske kvalitetsfødevarer til
det gigantiske asiatiske marked, og jeg vil presse på for, at lande som Vietnam
og Sydkorea følger i japanernes fodspor, siger miljø- og fødevareminister Eva
Kjer Hansen.
Sidste år var japanske sundheds- og fødevaremyndigheder på
to omfattende inspektionsbesøg hos danske oksekødsproducenter og hos
Fødevarestyrelsen. Målet var ved selvsyn at få dokumenteret, hvordan Danmark
arbejder med forbruger- og fødevaresikkerhed. Foreløbigt står ti danske
virksomheder klar til at få de ekstraordinære tilsynsbesøg af
Fødevarestyrelsen. Tilsynene skal dokumentere, at virksomhederne lever op til
de særlige japanske krav og derved kan få de certifikater, som er en
forudsætning for at eksportere til Japan.
Hos Landbrug & Fødevarer ser administrerende direktør
Karen Hækkerup det som en kæmpe anerkendelse til danske oksekødsproducenter, at
Japan har ophævet sit importforbud.
- Der er ingen tvivl om, at japanerne er nogle af de mest
grundige mennesker i verden, når det gælder fødevaresikkerhed. Når Japan vælger
at tage dansk oksekød ind, bekræfter det mig endnu engang i, at vi producerer
nogle af de bedste og mest sikre fødevarer i verden. Eksporten af tunger og
mellemgulvsmusker til Japan viser, at danske virksomheder er gode til at få det
bedste ud af de råvarer, vi producerer. Mellemgulvsmuskler er i dag ikke i
særlig høj kurs i Europa, og det meste går til hakket kød. I Japan er det en
delikatesse og kan sælges til gode priser. Det illustrerer meget godt, hvordan
danske fødevarevirksomheder hele tiden er i stand til at tænke nyt og finde nye
afsætningsmuligheder, siger Karen Hækkerup.