Rådgiver: Banker slipper afsted med for dårlig rådgivning
Det sker alt for sjældent, at landmænd, der får dårlig rådgivning i en bank, rejser sagen og vinder den, mener finansrådgiver
- Det er for nemt for banken bare at anke en swapsag, mens den derimod ofte slider meget hårdt psykisk på kunden, som ikke har nær så mange ressourcer at gøre med. Mange af sagerne lugter langt væk af, at det bare er et spørgsmål om for banken at trække tiden ud i håb om, at kunden bliver nødt til at give op, siger Per Sveistrup, og tilføjer:
- Taber banken penge på sagen, så har den det lige fint af den grund, for så hæver den bare rentemarginalen over for sine kunder. Det kan kunden jo ikke bare gøre. En landmand kan jo ikke bare hæve indtjeningen i sin egen virksomhed ved at hæve priserne på sine produkter.
Derudover er det forholdsmæssigt langt billigere for banken at tabe en sag, påpeger Per Sveistrup.
- 250.000 kroner i sagsomkostninger er jo ikke et stort beløb for en bank.
Mange dropper at føre sag
Per Sveistrup er overbevist om, at det skæve styrkeforhold mellem banken og kunden betyder, at mange lader være med at køre en sag mod banken, selv om de er berettiget til det.
Læs om finansrådgiverens forslag til at løse problemet i Effektivt Landbrug torsdag.
Her kan du se, hvordan du tegner abonnement.