Salget af mælk boomer i Vietnam, og produktionen kan ikke følge med den hastigt stigende efterspørgsel
Vietnam er én
vækstøkonomi mange forventer meget af.
Med årlig økonomisk
vækst på fem til seks procent siden midten af 1980´erne, en befolkning på cirka
90 millioner mennesker, hvoraf halvdelen er under 30 år, samt en hastigt
voksende middelklasse i byerne er potentialet til at få øje på.
- Det gælder også inden
for mejerisektoren, da den vietnamesiske befolkning for alvor er begyndt at få
smag for mælk og andre mejeriprodukter, oplyser Pia Starbæk fra den danske
ambassade i Vietnam.
- Drevet af en høj
efterspørgsel efter mejeriprodukter, oplever mejerisektoren i Vietnam i
øjeblikket vækst på 20 procent årligt.
Der er fortsat en stor
del af mælkeforbruget, der stammer fra mælkepulver, som hovedsageligt er
importeret eller langtidsholdbar mælk, men forbruget af frisk mælk vinder mere
og mere frem.
Stor mangel på frisk mælk
Den vietnamesiske
mælkeproduktion i dag kan slet ikke følge med efterspørgslen, og branchefolk
vurderer, at Vietnam i øjeblikket kun er i stand til at imødekomme cirka 30 procent
af forbrugernes efterspørgsel på frisk mælk.
I gennemsnit drikkes
der cirka15 liter frisk mælk per indbygger i Vietnam om året.
- Det synes måske ikke
umiddelbart af meget sammenlignet med andre lande i regionen, men forbruget er
femdoblet inden for de sidste 15 år, og alt tyder på, at den udvikling
fortsætter de kommende år i takt med den økonomiske vækst, oplyser Pia Starbæk.
- Det er en udvikling,
der i høj grad også er drevet af, at forbrugerne i Vietnam forbinder mælk og
mejeriprodukter med en sund levevis. Samtidig er den vietnamesiske regering
optaget af at forbedre folkesundheden.
Store, moderne stalde på vej
I dag foregår 70 procent
af mælkeproduktionen i små familiedrevne landbrug med få køer, og mælken har
lang vej fra malkning til opsamling og forarbejdning.
- De nuværende
produktionsmetoder giver i gennemsnit 12-13 kg mælk pr. ko/dag, men i takt med
øget produktivitet inden for sektoren regner man med at nå op på 22 kg mælk pr.
ko/dag i nærmeste fremtid, fortæller Pia Starbæk videre.
- Samtidig er der fra
den vietnamesiske regerings side opstillet en målsætning om at øge bestanden af
malkekøer fra cirka 186.000 i 2013 til 500.000 i 2020 med henblik på at imødekomme
den voksende lokale efterspørgsel.
I dag importeres
hovedparten af malkekøer fra Australien og New Zealand.
Farm med 130.000 malkekøer på
vej
Produktivitetsforbedringer
og udvidelser af kvægbestanden er især drevet af de førende lokale mælkeproducenter.
- Vinamilk er den
ubestridte største spiller målt på markedsandele. De lokale mælkeproducenter
foretager i disse år store investeringer i import af malkekvæg, etablering af
store staldanlæg samt moderne mejerier med den nyeste teknologi fra udlandet,
fortæller den danske ambassade i Vietnam.
- TH Milk er en anden
lokal producent, som inden for en kort årrække har markeret sig som en vigtig
spiller i professionaliseringen af mejerisektoren.
TH Milk har med indkøb
af nyeste teknologi og viden fra udlandet etableret en moderne og effektiv
produktion, der understøtter alle dele af produktionskæden lige fra opdræt,
foder, produktion og mejeridrift. Virksomheden opererer i stor skala og
forventer at have en besætning på 130.000 malkekøer på plads i 2017 på sin farm
i den nordlige del af Vietnam.
Investeringsbehov i hele
forsyningskæden
Markedsmulighederne
inden for den vietnamesiske mejerisektor vurderes at være gode i flere led af
produktionskæden.
- Der er brug for
malkekvæg og viden om opdræt. Samtidig er der behov for rådgivning om
veterinære forhold og sygdomsforebyggelse, påpeger Pia Starbæk.
- På fodersiden ses der
også at være gode markedsmuligheder, både i forhold til foder og fodermøller. I
dag importeres hovedparten af foder og foderingredienser fra udlandet med høje
priser til følge, og den lokale foderstofindustri, som er domineret af
udenlandske virksomheder, er i gang med at skrue op for produktionen af foder
med henblik på at sikre en højere grad af forsyning fra hjemmemarkedet. Der ses
også at være behov for staldudstyr, herunder klimakontrol anlæg.
Som følge af de store
lokale aktørers investeringer i udbygning af mejerisektoren er der ligeledes
muligheder for salg af løsninger, der bidrager til høj produktivitet og
fødevaresikkerhed, og der vil også være et voksende marked for salg af
ingredienser til mælkeproducenterne.