Arla Foods har hævet prisen på smørbare produkter i en periode, hvor eksempelvis andre smørmærker har leveret prisfald, konstaterer styrelse
Generelt har perioden med fedtafgift ikke ført til højere
forbrugerpriser, efter afgiften blev fjernet.
Det gælder dog ikke gruppen af smørbare produkter, som kun
er udsat for svag konkurrence. Det fremgår af en analyse, som Konkurrence- og
Forbrugerstyrelsen netop har præsenteret.
- Priserne på de smørbare produkter som Kærgården og
Lurpak smørbar er steget trods fald i smørpriserne på verdensmarkedet. En del
af forklaringen kan være et lavt konkurrencepres, fordi der er tale om stærke
varemærker, siger direktør i Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen Agnete Gersing
i en pressemeddelelse.
Hun peger på, at når en afgift som fedtafgiften fjernes
efter en kort periode, er det relevant at undersøge, om konkurrencen er så effektiv,
at priserne falder igen:
- For langt de fleste af de produkter, vi har set på, har
perioden med fedtafgiften ikke ført til højere priser.
Seks produkter skiller sig ud
Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen har i analysen
”Fedtafgiftens afskaffelse. Betydning for forbrugerpriserne?” sammenlignet
prisudviklingen på 27 produkter, der tidligere var belagt med fedtafgift, med
prisudviklingen på 55 produkter uden afgiften.
- Af de 27 produkter er der dog seks produkter med større
prisstigninger end det generelle fødevareprisindeks. De seks produkter er:
Lurpak smørbar, Kærgården original, Kærgården økologisk, Økologisk piskefløde,
Stryhns Fransk postej 200g og Private label bacon i tern, lyder det fra Konkurrence-
og Forbrugerstyrelsen, der fortsætter:
- De tre smørprodukters priser er primært hævet af
leverandøren, som er Arla Foods. Det er sket i en periode, hvor priserne på
økologisk smør og private label smør i høj grad har fulgt verdensmarkedets
prisfald. En del af forklaringen kan være, at der er et større konkurrencepres
på økologisk smør og private label smør, hvor der er flere leverandører på
markedet.
Ifølge styrelsen er prisstigningen på produkterne
Økologisk piskefløde, Stryhns Fransk postej 200g og Private label bacon i tern
er primært sket i detailhandlen.
Fedtafgiften blev indført pr. 1. oktober 2011, men afskaffet
igen pr. 1. januar 2013 som en del af regeringens afgifts- og konkurrencepakke.