Ingen fedtafgift betyder ikke nødvendigvis skrabede priser

Arla Foods har hævet prisen på smørbare produkter i en periode, hvor eksempelvis andre smørmærker har leveret prisfald, konstaterer styrelse

Generelt har perioden med fedtafgift ikke ført til højere forbrugerpriser, efter afgiften blev fjernet.

Det gælder dog ikke gruppen af smørbare produkter, som kun er udsat for svag konkurrence. Det fremgår af en analyse, som Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen netop har præsenteret.

- Priserne på de smørbare produkter som Kærgården og Lurpak smørbar er steget trods fald i smørpriserne på verdensmarkedet. En del af forklaringen kan være et lavt konkurrencepres, fordi der er tale om stærke varemærker, siger direktør i Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen Agnete Gersing i en pressemeddelelse.

Hun peger på, at når en afgift som fedtafgiften fjernes efter en kort periode, er det relevant at undersøge, om konkurrencen er så effektiv, at priserne falder igen:

- For langt de fleste af de produkter, vi har set på, har perioden med fedtafgiften ikke ført til højere priser.

Seks produkter skiller sig ud

Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen har i analysen ”Fedtafgiftens afskaffelse. Betydning for forbrugerpriserne?” sammenlignet prisudviklingen på 27 produkter, der tidligere var belagt med fedtafgift, med prisudviklingen på 55 produkter uden afgiften.

- Af de 27 produkter er der dog seks produkter med større prisstigninger end det generelle fødevareprisindeks. De seks produkter er: Lurpak smørbar, Kærgården original, Kærgården økologisk, Økologisk piskefløde, Stryhns Fransk postej 200g og Private label bacon i tern, lyder det fra Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen, der fortsætter:

- De tre smørprodukters priser er primært hævet af leverandøren, som er Arla Foods. Det er sket i en periode, hvor priserne på økologisk smør og private label smør i høj grad har fulgt verdensmarkedets prisfald. En del af forklaringen kan være, at der er et større konkurrencepres på økologisk smør og private label smør, hvor der er flere leverandører på markedet.

Ifølge styrelsen er prisstigningen på produkterne Økologisk piskefløde, Stryhns Fransk postej 200g og Private label bacon i tern er primært sket i detailhandlen.

Fedtafgiften blev indført pr. 1. oktober 2011, men afskaffet igen pr. 1. januar 2013 som en del af regeringens afgifts- og konkurrencepakke.

Læs også