Europa-Kommissionen vil muligvis fastsætte obligatoriske grænser for den gennemsnitlige udledning af CO2
Omkring en fjerdedel af alle CO2-udledninger fra
vejtransport i EU kommer fra lastbiler og busser.
Sådan lyder det fra Europa-Kommissionen, der onsdag vedtog
en ny strategi. Med strategien ønsker kommissionen at lastbiler og busser i
fremtiden skal bruge mindre brændstof og udlede mindre kuldioxid (CO2).
- Først indførte vi regler for biler og
varevogne, og resultaterne ser vi nu: Der er nu færre udledninger, luftforureningen
i byerne bliver mindre og forbrugerne har adgang til mere innovative og
brændstofeffektive køretøjer, siger klimakommissær Connie Hedegaard i en
pressemeddelelse og fortsætter:
- Det er derfor, vi i dag (onsdag, red.) vender
opmærksomheden mod lastbiler og busser. Strategien indeholder
tiltag, som med tiden vil mindske CO2-udledningerne fra denne type køretøjer, spare operatørerne penge og
gøre EU mindre afhængig af olie.
Overvejer måske flere tiltag
Ifølge Europa-kommissionen fokuserer strategien på
kortsigtede tiltag, som skal certificere, indberette og overvåge udledninger
fra tunge køretøjer.
Når denne lovgivning er trådt i kraft, vil Kommissionen
muligvis overveje yderligere tiltag til at mindske CO2-udledninger
fra tunge køretøjer.
- Den mest åbenlyse mulighed er at fastsætte obligatoriske
grænser for den gennemsnitlige udledning af CO2 fra nyregistrerede tunge køretøjer,
som det allerede er tilfældet for biler og varevogne, oplyser
Europa-Kommissionen.
- Andre muligheder kunne omfatte udvikling af en moderne
infrastruktur, som støtter alternative brændstoffer til tunge køretøjer,
smartere prissætning på brugen af infrastruktur, effektiv og sammenhængende
anvendelse af beskatning af køretøjer i medlemslandene og andre markedsbaserede
mekanismer.
Strategien sendes nu videre til Europa-Parlamentet og
Rådet.