Deutz-Fahr viser kæmpe frem
12,8 liter 6-cylinder MTU-motor trækker traktormærket ind i hidtil ukendt land med ny 11-serie
Kampen om kundernes gunst i den helt tunge traktorklasse skærpes. Deutz-Fahr har således lanceret sin helt nye 11-serie på Agritechnica.
Der er tale om den hidtil største traktorserie fra mærket. Modellerne fås i 350, 400 og 450 hk-stærke udgaver. Modelbetegnelserne bliver henholdsvis 11350, 11400 og 11450.
Topmodellen har et moment på 1.800 Nm ved 1.900 o/min, og de 6-cylindrede motorer på 12,8 liter leveres af tyske MTU, der er ejet fælles af Rolls-Royce og Daimler, forklarer Kristian Dalum, der er produktchef hos den danske Deutz-Fahr-importør, HCP i Grindsted.
MTU er specialist i store dieselmotorer og lokaliseret i tyske Friedrichshafen. De motorer, der leveres til den nye 11-serie, opfylder alle Tier 4-kravene og kører på AdBlue-brændstof. Motor, transmission og frontakslen er monteret i en rammekonstruktion.
Op til 60 km/t
Den trinløse TTV-transmissionen er en ZF Terramatic TMG 45, og på det tyske marked vil maskinerne kunne leveres i udgaver, der forventes at kunne køre 50 eller sandsynligvis 60 km/t, hvilket der muligvis åbnes op for i lovgivningen.
- Det betyder, at traktorerne skal leveres med ABS-bremser, forklarer Christian Dalum, HCP, som tilføjer, at traktorerne kører med permanent firehjulstræk.
De nye stortraktorer, der er udviklet i samarbejde med Giugiaro Design, sættes i produktion i 2015.
- Vi vil kunne levere de første traktorer til det danske marked sidst i 2015, forklarer salgschef hos HCP, Thomas Birkballe, der tilføjer, at kabinen er firepunktsophængt og hydraulisk.
Løftes hydraulisk ved skarpe sving
11-serien kan leveres med verdens største traktordæk, Michelins AxioBib RCI 50 med dimensionerne IF900/65R46.
Dækkene er så store, at traktorerne ved skarpe udsving hydraulisk løftes i fronten for simpelthen at gøre plads til dækkene.
Liftkapaciteten er på 12 tons.