Kampagne kigger på kemi

En ny kampagne fra Fødevarestyrelsen skal give forbrugeren mere viden om kemi i fødevarer

Det kniber angiveligt med danskernes viden om kemiske stoffer i maden.

Det vurderer Fødevareministeriet i hvert fald på baggrund af en spørgeskemaundersøgelse, som ministeriet har bedt Aarhus Universitet om at gennemføre.

Ifølge Fødevareministeriet viser undersøgelsen blandt andet, at danske forbrugere ved mest om pesticidrester i frugt og grønt, men at de er mere usikre, når det gælder andre kemiske stoffer i maden.  

- Danskerne kan være trygge ved deres fødevarer, men den nye undersøgelse viser, at der er behov for mere viden. Forbrugerne skal have let adgang til viden og fakta, inden de lægger varer i indkøbskurven i supermarkedet, eller når de står hjemme og skal lave mad til familien, siger fødevareminister Karen Hækkerup (S) i en pressemeddelelse.

Derfor lancerer Fødevarestyrelsen kampagnen ”Mad med mindre kemi”, der går luften i dag mandag.

Det er meningen, at kampagnen skal skabe overblik og vejlede forbrugerne.

Læs også