Den 1. oktober er det slut med at få erstatning for kasseret mælk ved pludselige indtrufne kvalitetsbrist
Hidtil har Arla til dels erstattet mælk, som
mælkeproducenter har været nødt til at kassere, hvis for eksempel køleren på
mælketanken er gået i stykker, eller hvis mælk fra behandlede dyr ved en fejl
er malket med i tanken.
Men den 1. oktober er det slut med den mulighed, idet den
såkaldte Erstatningsordning afskaffes. Det oplyser Arla i Ejerbladet.
Baggrunden for ændringerne er ifølge Arla de store
sparekrav, som betyder, at alle områder i selskabet skal skære ned på
omkostningerne.
Arla påpeger, at der stadig ydes fuld erstatning for mælk,
der ikke kan afhentes, fordi tankbilen ikke kan komme frem på grund af
forhindringer på offentlig vej.
Hvis forhindringen opstår på mælkeproducentens
private vej, ydes der som hidtil ingen erstatning.