Kopenhagen Fur har netop afsluttet salgssæsonen med endnu
en salgsrekord. Ved de fem auktioner er der ifølge foreningen solgt skind for
10,5 milliarder kroner.
Rekordsalget skyldes blandt andet en stor interesse fra
Kina.
- Kopenhagen Fur er en af de danske virksomheder, der for
alvor har fået fodfæste i Kina. Vi definerede en klar Kina-strategi for snart
20 år siden, og det er denne vedvarende indsats, vi i dag ser resultaterne af,
siger administrerende direktør ved Kopenhagen Fur Torben Nielsen
Kopenhagen Fur oplyser, at op mod 400
kunder fra Kina og Hong Kong har deltaget i de enkelte auktioner i løbet
af salgssæsonen 2011/12. De repræsenterer væsentlige kapitalinteresser i
Kina/Hong Kong.
Virksomheder skal mødes
Og for at forstærke de dansk/kinesiske handelsforbindelser
har Kopenhagen Fur sat flere initiativer i gang for at koble danske
virksomheder med kinesiske. Heriblandt er et partnerskab med Dansk Mode &
Textil om et fælles forretningsudviklingscenter i København, hvor virksomheder
kan mødes.
- Kopenhagen Furs position gør, at vi kan skabe brohoveder
for danske virksomheder, som vil ind i Kina. Planen er at gøre København til
den asiatiske mode- og pelsbranches stepstone ind i Europa. Kinesisk energi og
kapital kombineret med dansk design og markedskendskab vil være en stærk
cocktail, siger Torben Nielsen og fortsætter:
- I øjeblikket afventer vi dog, at statsadministrationen
finder ud af, om man vil udleje Philip de Langes palæ til os. Vi har også haft
kig på Kødbyen, men den offentlige administration har desværre vist fra sin
langsommelige side. Vi kunne ellers give et godt bidrag til den vækst, som alle
efterlyser, siger Torben Nielsen.