Coop har lavet et nyt koncept kaldet Økozonen. Her kan forbrugerne komme tæt på avlerne og produkterne.
At avlere kommer tættere på forbrugerne er en god ide. Det viser en ny undersøgelse, som A&B Analyse har lavet for Økologisk Landsforening, hvor hele 58 procent svarer, at de synes, det er svært at gennemskue, hvem der producerer den frugt og grønt, de køber ind, og 46 procent vil gerne kunne se, hvilken avler der har dyrket deres indkøbte frugt og grønt.
En af de økologiske avlere, der inviterer indenfor i Økozonen, er Peter Bay fra Skiftekær Økologi på Tåsinge, som blandt andet leverer forskellige slags kartofler, løg, kål, rødbeder og hokaidogræskar.
- Med Økozonen bliver vi markedsført mere i butikkerne. Det er rigtigt vigtigt for os, at vores navn Skiftekær er på vores produkter. Det er nemlig vigtigt at slå vores navn fast i butikkerne, så forbrugerne kommer til at kende produktet og historien, der ligger bag. På den måde kan vi blive ved med at ligge i butikkerne, siger Peter Bay.
Det er Økologisk Landsforening, Coop og fem økologiske avlere, der er gået ind i det samarbejde om at fremme salget af dansk, økologisk frugt og grønt, som nu udmønter sig i Økozonen.