Den legendariske 300-serie fra Fendt, der grundlagde sin succes i Danmark med 309 LSA i 80-erne, kommer nu i den 135 hk store Vario 313 version.
Hvor den lille og kække Vario 200-serie ikke når højere end 110 hk, når Fendts 300-serie med den nye topmodel Vario 313 trods alt op på 135 hk. Men ikke nok med det, det er også en større traktor, der lukrerer en hel del på specifikationer, der kendes fra modellens større søskende.
De nye 300 Vario traktorer er udstyret med en 4,04 liters fire cylindret Deutz motor med fire-ventil teknologi og common rail højtryksindsprøjtningssystem. Med elektronisk motorstyring, turbolader med elektronisk wastegate og viskoseventilator er der klare genkendelser fra de større Deutz-motorer.
Afgørende forskellig er derfor, at 300 serien siden sin introduktion i 2006 nu er nået dertil, hvor Tier 4 emissionsreglerne rammer denne motorstørrelse. Og dermed også den efterhånden velkendte SCR-teknologi, der rummer forudsætningen for et lavt brændstofforbrug.
Trinløst hele vejen
Hele 300 Vario serien fra Fendt dækker nu maksimale ydelser fra 95 til 135 hk, og vil hermed - i lighed med de store Vario 700, Vario 800 og Vario 900 serier - skulle benytte AdBlue til efterbehandling af udstødningsgassen. En teknik, der i PowerMix test i Tyskland har vist et rekordlavt specifikt brændstofforbrug på blot 240 gram pr. kWh hos den store Vario 936, ligeledes med Deutz-motor.
Leverandøren beskriver selv den fire cylindrede Deutz motor i Vario 300-serien som mere livlig og med en enestående momentstigning på op til 43 procent, kombineret med et maksimalt drejningsmoment på 590 newtonmeter.
Med den velkendte Vario-transmission kan fremkørselshastigheden trinløst varieres fra 20 meter i timen til 40 kilometer i timen og åbner derfor op for særdeles alsidige anvendelsesmuligheder. Fra dyrkning af specialafgrøder over almindelig markarbejde til en funktion som læssertraktor.
Forbedret komfort
Der er i 300 Vario modellerne klassiske Fendt betjeningsgreb på henholdsvis ratstamme og i højre armlæn samt en skærm, hvor der er mulighed for at få vist alle detaljer omkring kørsel og redskabsdata.
I kabinen kan føreren sidde bekvemt på et Super Comfort sæde med sædevarme, avanceret luftaffjedring og pneumatisk lændestøtte.
Sammen med den justerbare ratstamme, kabineaffjedring og hydropneumatisk forakselaffjedring er traktorførerens forhold i kabinen blevet yderligere forbedret.
Oplagt læssertraktor
I denne størrelsesklasse for en kompakttraktor er det oplagt at forestille sig Fendt 313 Vario som en læssertraktor. Ifølge producenten naturligvis gerne med en fabriksmonteret Fendt Cargo frontlæsser.
Originalfrontlæsseren udgør en kompakt enhed sammen med traktoren, der tillades uændret manøvredygtighed og et tyngdepunkt langt inde på traktoren. Monteret med læsser, vil et tagvindue give ekstra god udsigt til læsseren.
Det kun 4,15 meter lange køretøj med en akselafstand på 2,35 meter har en venderadius på kun 4,2 meter.
Løfter seks tons
Til transportarbejde er det betydningsfuldt, at den tilladte totalvægt er øget til 8,5 tons, hvilket giver den relativt lette traktor en nyttelast på 4.270 kilo. Vario 313 vejer således kun 33 kilo pr. kWh, hvilket betragtes som et lavt effekt-til-vægt forhold.
Bagliften har en løfteevne på næsten seks tons (5.960 kilo), hvilket er en forøgelse på mere end et halvt tons i forhold til forgængeren.
Med en ny tandem hydraulikpumpe er den eksterne hydrauliske kapacitet øget til 83 liter i minuttet.
Fendt peger selv på, at den legendariske 300 serie fik sit gennembrud i 80-erne med den populære 309 LSA.