Svinebranchen fremad mod større åbenhed

Udover åbenhed og masser af invitationer til befolkningen og forbrugerne om at komme indenfor for at se moderne svineproduktion, har svinebranchen ikke konkrete bud om sin nye imagekampagne.

Stille og roligt gik flere og flere af de 1.990 deltagere under svinekongressen første dag i Herning i går med en lille badge på reversen.

Enten »Flere medarbejdere« eller »Flere helte« eller begge to. Teksten giver ikke betragteren mulighed for at vide, om der er tale om svineproduktion, valutaindtjening eller beskæftigelse.

Dermed anskueliggør Videncenter for Svineproduktion (VSP) med al ønskelig tydelighed, at der ikke er truffet konkrete beslutninger om den imagekampagne, arrangørerne selv kalder svinebranchens vigtigste, der stadig forekommer ganske abstrakt.

Omtale skaber indgreb
- Retfærdigt eller ej, så har svinebranchen fået mange tæsk i pressen. Den eneste vej videre er ved at have endnu mere fokus på velfærden i staldene, lød det fra Lindhart B. Nielsen, formand for Landbrug & Fødevarer, Svineproduktion, under VSP årsmødet i går.

Listen over historier fra svinebranchen er lang, og emnerne behandlet er mange; dødelighed, antibiotikaforbrug, slagmærker og halekupering.

- Uanset om vi synes, at det er retfærdigt eller ej, så vil vi få tæsk i pressen, så længe vi ikke får knækket uheldige kurver for eksempel dødelighed og antibiotika. Dårlige historier er den nemmeste og hurtigste vej til flere og endnu strammere lovindgreb.

- En positiv situation for erhvervet, for eksempel med et stigende antal smågrise, kan ende i negative historier om for eksempel overbelægning eller alt for små bokse til søerne, hvis der ikke hele tiden er fokus på dyrenes velfærd. Til de historier lyder meldingen, at det ikke er noget branchen hverken kan eller vil forsvare.

- Det bliver ikke nødvendigvis let, men der er kun én vej videre - og det er at vende udviklingen. Det er vores egentlige og vigtigste imagekampagne, tilføjer Lindhart B. Nielsen.

Branchen inviterer indenfor
I løbet af vinteren inviterer Videncenter for Svineproduktion en bredere skare af interessenter til en drøftelse af nye målsætninger for velfærden.

- Vi tror, at en markedsdrevet udvikling er den eneste rigtige vej, som vi for eksempel ser det i USA, hvor burgerkæder og supermarkeder lægger et stigende pres på at få løsgående søer. Og vi vil gerne imødekomme markedernes krav, siger Lindhart B. Nielsen om det arbejde, branchen skal i gang med den kommende vinter.

Læs også