Afdelingsleder i Landbrug & Fødevarer, Anders Søgaard, fortæller, at man er ved at være klar til søndagens store Åbent Landbrug-arrangement..
For første gang er det store Åbent Landbrug-arrangement »3. søndag i september« i år styret fra centralt hold i Landbrug & Fødevarer.
Afdelingsleder for Åbent Landbrug i Landbrug & Fødevarer, Anders Søgaard, fortæller, at man er ved at være klar.
Hvis nogen skulle være i tvivl, så er tredje søndag i september på søndag.
Anders Søgaard fortæller, at omstruktureringen, der blev lavet i forbindelse med stiftelsen af Landbrug & Fødevarer, har betydet, at der er en hel del opgaver, som organisationen har skullet prøve at løse for første gang.
- Men det ser foreløbig ud til, at det lykkedes. Folk i foreningerne rundt om i landet, både landbo- og familielandbrugsforeninger har virkelig været gode medspillere og partnere. De har lagt et solidt og levende engagement for dagen, siger Anders Søgaard.
Flot antal medvirkende
Blandt andet har det været op til foreningerne at rekruttere værterne. En opgave der før var løst af de regionale Åbent Landbrug-udvalg under Landbrugsraadet. Anders Søgaard er også meget tilfreds med, at det er lykkedes at finde 66 bedrifter.
- I betragtning af den situation, der råder i erhvervet, så synes jeg, at det er et flot antal værter, som vi har, siger han og fortsætter:
- Det er altså noget af en opgave at løse sådan et åbent hus-arrangement, og jeg tror, der er rigtig mange landmænd, der har meget om ørene i øjeblikket, siger Anders Søgaard.
Han fortæller, at man efter på søndag naturligvis vil evaluere, hvordan det er gået, og fra efteråret går man ind i en fase, hvor man går i dialog med alle involverede, og man skal lave publikums- og værtsanalyser og så videre.
En fordel har man dog allerede lagt mærke til man har fået siden omstruktureringen.
- Vi har kunnet koordinere markedsføringen på landsplan, siger Anders Søgaard.
Indstik i JP og Politiken
Der har og bliver efter ønske fra de forskellige bedrifter været annonceret i de lokale ugeaviser og i de regionale medier. Derudover kommer der på lørdag et 20 siders indstik i Jyllands-Posten og Politiken, som forklarer om arrangementet og forhåbentlig lokker en masse besøgene til gårdene. Et indstik som også vil komme til at ligge ude på de forskellige bedrifter.
Derudover er eksempelvis de deltagende svineproducenterne blevet støttet af Videncenter for Svineproduktion med plancher og forskelligt pjecemateriale, som de kan bruge på søndag.
- Målgruppen på søndag er også i høj grad børnefamilier, så vi har også sendt seks tusind madkasser og opskriftshæfter ud til, som gæsterne kan vinde i forskellige gårdquizzer, siger Anders Søgaard.
Sidste år deltog knapt 60.000 mennesker i arrangementet.