Man kan ikke markedsføre sig ud af den troværdighed, som Øko-dagen giver, mener projektleder, der betegner dagen som en kæmpe succes med masser af glade børn og voksne.
Der ligger hårdt arbejde bag. Men den PR, som Øko-dagen til gengæld giver, kan ikke prissættes. Den er mere end besværet værd, og det ved de økologiske landmænd godt.
Sådan lyder det fra Anna Lund, projektleder, Økologisk Landsforening, der koordinerede Øko-dagen i søndags, hvor 78.000 besøgte økologiske bedrifter over hele landet for at se køerne blive lukket ud på græs.
- Det er en utrolig billig måde at komme i kontakt med en masse mennesker på, mener Anna Lund.
Hun peger på, at det ikke er muligt at markedsføre sig ud af den troværdighed, som Øko-dagen giver.
- De besøgende får vist virkeligheden, som den er, og det kan man simpelt hen ikke betale sig fra.
- Både voksne og børn synes, at det er fantastisk at møde og høre en økologisk landmand fortælle om sin hverdag. De mange glade besøgende er samtidig gode ambassadører, der fortæller andre om den oplevelse, de har haft på Øko-dagen, og er med til at sprede budskabet om økologi, fortæller Anna Lund.
Landmanden et hit
Hver af de 62 økologiske bedrifter havde i gennemsnit besøg af 1.250 mennesker i søndags. På en enkelt gård, Stensbølgaard ved Holbæk, var der hele 10.000 gæster.
Da folk helst vil møde ejeren af bedriften sådan en dag, så kan det i sagens natur knibe for ejeren at nå at hilse på alle. Til gengæld står der ofte andre økologiske landmænd fra lokal-egnen klar til at svare på spørgsmål fra de besøgende, fortæller Anna Lund.
Det var sjette år, Økologisk Landsforening sammen med de økologiske landmænd og mejerier arrangerede Øko-dag.
Det var ikke muligt for Anna Lund i går eftermiddags at gøre op, hvor meget Øko-dagen koster at arrangere.