Der var stor interesse for at se Grimmes nye selvkørende kartoffeloptager ved markdemonstration i Midtjylland.
På trods af uafbrudt nedbør deltog omkring 600 personer i Grimme Skandinavien’s demonstration ved Munklinde i Midtjylland i sidste uge.
- Vi kører uanset vejret, havde firmaet lovet forud for arrangementet, og det løfte blev indfriet.
Noget af det, der trak opmærksomhed var den nye selvkørende Grimme Varitron 270 optager.
- Den har kørt i Belgien, Holland og Frankrig, hvor der er sværere jord, og nu kører den også i Danmark, siger Poul Hylleberg fra Grimme Skandinavien, der nu har 11 selvkørende optagere i Danmark.
Med Grimme Varitron 270 lægges der meget vægt på skånsom behandling af knoldene under optagning, rensning og sortering under forskellige høstbetingelser.
- Det er en ny type med nye rensesystemer, der har en anden måde at adskille top, sten og knolde, forklarer Poul Hylleberg.
Bandlyste valsere
Varitron 270 har topknuser foran, derefter er der tre jordkæder og selve fraskilningen foregår med valser i stedet for pigbånd.
- Valsere har i mange år været bandlyst til kartofler, men vi har nogle maskiner, der kører i Vildmosen med præcis samme system, og det går rigtig godt i de tyndhudede vildmosekartofler, hvis man kører fornuftig med det, erkender Poul Hylleberg.
- Efter anden jordkæde er der en topfraskilningsvalse, men det er ikke som tidligere, hvor valsen kørte i modsat retning ind mod jordkæden. Her er der først en gummivalse, som kører væk fra jordkæden, og så sidder der en topvalse, der kører modsat. Det betyder, at fraskilningen sker mellem to valser, og ikke som hidtil, med en topvalse og en jordkæde, uddyber han.
Fjernstyrede valsere
Kartofler og andet materiale bliver godt fordelt i hele bredden i maskinen ved hjælp af fire store valser med luft og monteret med nogle spiraler, der vender sådan, at de skiftevis kører udad og samler.
Efter valserne kommer en modsat løbende gummivalse, der tager småknolde og klumper.
- Valserne kan styres oppe fra kabinen, og de kan sættes til at køre modsat, ligesom man kan hæve og sænke hele bordet og styre flowet.
- Generelt er alle funktioner hydraulisk trukket, og alt er overvåget fra førersædet, hvorfra man kan indstille hastigheden på alle funktioner. Optageren kan også programmeres, så der er faste, specifikke programmer til forskellige optageforhold, oplyser Poul Hylleberg.
Selvkørende og bæltedrevet
På Søren og Lars Olesens våde marker ved Munklinde arbejdede optageren med seks til syv kilometer i timen.
Grimme Varitron 270 har en syv tons tank og kan læsse af under kørslen. Optageren er udstyret med en 340 hk Mercedes motor.
Optageren er delvis bæltedrevet. Bæltet sidder på bageste del af maskinens venstre side og fordeler en del af maskinens vægt på en større flade.
Skånsom behandling
På demonstrationen kunne man også se Grimmes største en-rækkede tankmaskine, SE 75-55, i aktion.
- Denne maskine er udstyret til optagning af frilagte kartofler, men indføringen kan skiftes ud, og det tager en times tid at gøre det, siger Poul Hylleberg.
SE 75-55 har fingerbånd til at adskille sten og knolde og en tank, der rummer 5,5 tons.
- Det nye i denne model er, at anden jordkæde ligger mere ned. Det betyder, at vi får en bedre og mere skånsom højdeføring af kartofler og top. Anden jordkæde har også nogle ombøjede stænger, siger han.
Formålet er, at kartoflerne ikke skal løbe ude i siderne og dermed formindske kapaciteten.
800 tønder i timen
- Der er meget lav faldhøjde fra anden jordkæde ned til pigbåndet for at reducere beskadigelser mest muligt.
Grimmes SE 150-60 har en syv tons aflæssertank.
- Vi har lavet denne maskine, så den har en fornuftig kapacitet i industrikartofler. Den kan køre med en hastighed på ni kilometer i timen og tage op mod 800 tønder op i timen og læsse af under kørslen, og det øger kapaciteten med 25 procent, vurderer Poul Hylleberg.
En anden ny ting på SE 150-60 er en hydraulisk indstilling af dybden på tromlerne. Dette kan ligesom alle bånd styres inde fra traktorsædet.