Mere sikkert, mere effektivt og mere skånsomt mod jorden. Det er årsagen til at New Holland er i gang med at udvikle blokeringsfrie bremser (ABS) til traktorer. En prototype er allerede udviklet.

Bremserne på en traktor har flere funktioner. Udover at skulle bringe køretøjet sikkert til standsning under transport skal bremserne også fungere som hjælp til at mindske venderadius under drejning.

Det betyder, at traktorføreren under markarbejde ofte kobler bremsepedalerne fra hinanden og det herefter kan være vilkårligt, om han rammer den ene eller begge pedaler samlet ved en opbremsning.

Skulle føreren glemme at sammenkoble pedalerne før vejtransporten hjem fra marken er risikoen for, at han kun bremser på ét hjul, stor. En forglemmelse, der kan få meget alvorlige konsekvenser, hvis der sker nedbremsning fra høj fart.

Styrebremse   
Blandt andet derfor har New Holland udviklet et nyt bremsesystem med ABS bremser specielt for traktorer.

På traktorer med ABS bremsesystem kan man ikke sammenkoble pedalerne, men der er en pedal med en lille vinkling i højre side. Uanset, hvordan føreren træder på pedalen, nedbremses alle traktorens fire hjul optimalt så snart hastigheden er over 20 kilometer i timen. Kører man langsommere bremser højre baghjul, hvis man træder på højre side af pedalen og modsat, hvis man træder på venstre side af pedalen.

For at understøtte mulighederne i marken findes der en automatik, der bremser mere på det baghjul, der er inderst i et sving og føreren samtidig drejer på rattet. Jo større ratudslag, jo kraftigere bremsning, uanset hvor tungt man træder på pedalen.

ABS funktionen har fordele såvel i marken som på vejen. Ved vejkørsel fungerer New Holland traktorernes ABS fuldstændigt som en bil med tilsvarende bremsesystem, der både reducerer bremselængden og giver føreren fuld kontrol over køretøjet under nedbremsningen, fordi hjulene aldrig blokerer.

I marken har ABS bremsen den fordel, at det inderste hjul aldrig blokerer helt, når der styrebremses. Det skåner jorden og mindsker risikoen for pakningsskader.

(3) 016-40-ef

Ifølge oplysninger, Effektivt Landbrug er kommet i besiddelse af, vil New Holland i den nærmeste fremtid introducere trinløs transmission i såvel T6000- som T5000-serien.

I T6000-serien bliver det samme transmission som i New Holland T7000 AutoComand, som er den version, der bygges i Antwerpen i Belgien.

I T5000-serien bliver det den såkaldte EasyDrive, som i dag findes i kompaktraktoren New Holland Boomer, og består af en variator med en stålkæde, der tidligere er beskrevet i Effektivt Landbrug.

Disse konstruktionerne er helt og holdent CNH's egne, og bygges på koncernens egne fabrikker.  

De nævnte nyheder er dog ikke klar til at blive præsenteret på Agritechnica i Hannover i november, hvor New Holland dog har lovet at vise andre nyheder.

T6000 stortraktor
Med på Agritechnica kommer imidlertid New Holland T6090. Der er tale om en endnu større traktor end de øvrige i T6000-serien. T6090 yder med sin sekscylindrede commonrailmotor med effektstyring op til 200 hestekræfter. Største dækdimension bliver 710 millimeter dæk på 42 tommer fælge.

På New Hollands mejetærskere vises en speciel blæser, der kan korrigere luftmængden, når tærskeren kører op- eller nedad. Det er for at øge kapaciteten uden at øge spildet ved kørsel på skråninger.

En nyhed på den selvkørende finsnitter FR9000 er en censor, der kan registrere, hvordan frakørselsvognen fyldes. Oplysningerne videregives automatisk, og indstiller kasterøret, så både føreren af finsnitteren og traktorføreren med frakørselsvognen, kan koncentrere sig om at styre.