Som riddere i fuld udrustning ruller ekvipagerne hen til testbanen, hvor autostyringssystemerne skal demonstreres. Traktorerne med vidt forskellige redskaber har det tilfælles, at der er anbragt en seks meter bred markeringsstang enten i trepunktsophænget eller på redskabet, der kan være enten liftophængt eller bugseret.

Opgaven er nu at vise, at køretøjet kan levere den lovede præcision på henholdsvis en kurvet bane og en snorlige bane. Køretøjerne ruller nu en for en frem mod publikum og foretager en vending, hvorefter de kører tilbage i den næste bane ved siden af. Alle banerne er af afgrænsede af hvide markeringsstokke, hvor der lige præcis er et par centimeter ekstra plads, så det bliver tydeligt om opgaven kan løses uden at ramme stokkene.

- Jorden er hård og en smule ujævn, så det er svært at undgå berøring, når køretøjet eller det bugserede redskab på gummihjul får det hele til at gynge lidt, forklarer speakeren de mange tilhørere.

Som i Danmark er der flere nøjagtighedsniveauer til rådighed.

- De gratis og afgiftsfrie gps-systemer kan nu gå ned på 10-15 centimeters nøjagtighed, mens de to systemer med et fast korrektionssystem på landjorden, når nøjagtigheder henholdsvis i 5-10 centimeter og det mest præcise RTK ligger med præcision på 1 til 5 centimeter, lyder det.

Testbanen for autostyringssystemer er, sammen med et område til praktisk demonstration af såsystemer, ny på DLG-Feldtage 2008, der tillige viser marksprøjter frem på en testbane for marksprøjter.

Læs resten af indslaget om DLG-Feldtage 2008 i Effektivt Landbrug torsdag 26. juni.